این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۸۰
عنوان فارسی
چارچوبی جدید برای ارزیابی عدالت سازمانی با استفاده از وجوه چهارگانه سازمان در کارت امتیازی متوازن
چکیده فارسی مقاله
تمایل روزافزون به مباحث مربوط به سازمانهای نوظهور و آوازه بسیار آنها، مدیران بسیاری از سازمانهای امروزی را به سوی استقرار یکی از انواع آن سوق داد و بسیاری نیز مدعی نیل به موفقیت در ایجاد سازمانهای مذکور هستند. وجود شاخصهایی برای تأیید یا رد صحت ادعاهای مذکور، یکی از موضوعهایی است که باعث میشود مدیران از نمادینه کردن مفاهیم اجتناب کنند و به سوی نهادینه کردن آنها گام بردارند. سازمان عدالتمحور یکی از انواع سازمانهای جدید و پرطرفدار کنونی است که در معرض این آسیب قرار دارد. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی برای ارزیابی میزان استقرار عدالت در سازمان بود که با استفاده از وجوه چهارگانه سازمان در الگوی کارت امتیازی متوازن کاپلان و نورتون تحقق مییافت. در پژوهش حاضر با استفاده از ادبیات پیشین، شاخصهای ابعاد عدالت سازمانی استخراج گردید و به طور فرضی، هر یک از ابعاد عدالت سازمانی متناظر با یک منظر از مناظر سازمان در کارت امتیازی (رشد و یادگیری، فراگردهای داخلی، مالی و مشتری) در نظر گرفته شد. سپس برای تعیین اینکه هر یک از شاخصهای عدالت به کدام منظر تخصیص یابد، پرسشنامهای طراحی گردید و در اختیار خبرگان و اساتید رشته مدیریت در دانشگاههای تربیت مدرس، تهران، امام صادق (ع) و پیام نور قرار گرفت. انتخاب اساتید با روش گلوله برفی انجام شد و در نهایت، از بین اساتید منتخب، هجده نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. پس از برگزاری دو دور دلفی و کسب ضریب توافق کندال قابل قبول، اشباع نظری حاصل و چارچوب ارزیابی عدالت سازمانی طراحی گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی توسعهای، به لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و به لحاظ راهبرد، از نوع دلفی است. همچنین به لحاظ تمرکز بر سازمانها و ویژگیهای سازمان عدالتمحور، بر سطح کلان سازمانی دلالت دارد و نتایج حاصل از آن در سطح کلان سازمان، استنادپذیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A New Format For Evaluation Of Organizational Justice With Utilizing Four Perspectives Of Organization In Kaplan And Norton Model
چکیده انگلیسی مقاله
Increasing tendencies to the subject of novice organizations and clamorous reputation of these organization has leaded lots of directors of today's organization to establish one of the kind and so many claim they have succeeded in establishing these organizations.That to confirm or reject the validity of these claims is one of the subjects that causes directors to avoid symbolizing concept and to step forward to institutionalize them.Justice-oriented organization is one of the these current new and popular organizations which is exposed to be damaged.The purpose of this research is to present a new model for evaluating amount of justice deployment in organizations which is attainable by utilizing four perspectives of organization in Kaplan and Norton balanced score card model. Regarding the purpose of this study, this research can be considered as a developmental assessment research.In this study because of pluralism, both qualitative and quantitative approach are applied. To design and explain the model,Delphi method which is a qualitative approach has been used .This research predicates an organizational vast level due to focusing on organizations and characteristic of justice- oriented organization and its result is reliable on vast level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Justice, Balanced Score Card, Delphi
نویسندگان مقاله
محمدجواد حضوری | mohammad javad hozoori
دانشگاه پیام نور
محمدعلی سرلک | mohammad ali sarlak
دانشگاه پیام نور
علی اصغر پورعزت | ali asghar pourezzat
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نسرین محمد علی پور | nasrin mohammad alipour
تأمین اجتماعی
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-471&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202112.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات