این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۲۵-۴۸

عنوان فارسی کارآفرینی استراتژیک و دستیابی به مزیت رقابتی: مطالعه تجربی در حوزه صنعتی‌سازی صنعت ساختمان و مسکن ایران
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی استراتژیک به‌عنوان محرکی جهت دستیابی به مزیت رقابتی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه عمل می-کند، زیرا در آن کارآفرینی، به شناسایی فرصت‌ها و مدیریت استراتژیک به‌عنوان عاملی جهت تبدیل فرصت‌ها به مزیت رقابتی درک می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که کارآفرینی استراتژیک دارای ابعادی است که به ‌واسطه آنها در جستجوی فرصت‌های کارآفرینانه و کسب مزیت رقابتی می‌باشد. هدف این مقاله، بررسی روابط میان ابعاد مزبور و مزیت رقابتی می-باشد. در این راستا، مدلی که نشانگر رابطه‌ بین ابعاد کارآفرینی استراتژیک با مزیت رقابتی باشد، ارایه شده ‌است. برای دستیابی به اهداف پژوهش علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای، مطالعات میدانی در کلیه نهادهای متولی صنعت ساختمان ایران با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفت. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوی توسط اساتید دانشگاه و تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد و پایایی آن با آلفای‌کرونباخ 95 درصد مورد تأیید قرار گرفت. پس از دسته‌بندی شاخص‌ها با تحلیل عاملی، با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری (نرم‌افزار AMOS)، روابط ساختاری مدل آزمون شد. یافته‌ها نشان داد که مقادیر شاخص‌های برازش مدل، مناسب بوده و از 5 فرضیه، 1 فرضیه رد شد که این امر بیانگر تأثیر معنی‌دار ابعاد کارآفرینی استراتژیک بر مزیت‌ رقابتی می‌باشد. نتایج پژوهش، مدیران عالی را به پیاده‌سازی مفهوم کارآفرینی استراتژیک که علاوه بر شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های بالقوه، راه را برای صنعت جهت دستیابی به مزیت رقابتیِ بیشتر هموار می-سازد، ترغیب می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Strategic Entrepreneurship and Achieving Competitive Advantage: Empirical Research in Iran's Construction and Housing Industry
چکیده انگلیسی مقاله Strategic Entrepreneurship (SE) works as a stimulus to meet competitive advantage requirements in both developing and developed countries since entrepreneurship considers identifying opportunities and strategic management acts as a factor to change opportunities into competitive advantage. According to previous studies, SE enjoys various dimensions that may lead to entrepreneurial opportunities and competitive advantage. The purpose of this paper is to examine the relationship between SE dimensions and competitive advantage. Hence, a structural model is formulated to represent the relationships between SE dimensions and competitive advantage. To hit the goals of the study, documentary studies were supplemented by field studies on the institutions in charge of construction industry in Iran through a questionnaire. The questionnaire validity was checked and confirmed through content validity test and factor analysis. Cronbach's Alpha test proved 95 percent reliability. Having categorized the indicators by factor analysis, the structural relationships of the model were tested through structural equation modeling and AMOS software. Findings illustrated the model fitness indicator as appropriate, and only one out of five hypotheses was rejected to show significant influence of SE dimensions on competitive advantage. The results of the study recommend SE to top managers both to facilitate the way to achieve more competitive advantage and to identify and exploit potential opportunities
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل ملک اخلاق | esmaeil malek akhlagh
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمود مرادی | mahmoud moradi
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ناهید درستکار احمدی | nahid dorostkar ahmadi
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مهران مهدی زاده | mehran mehdizadeh
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-449&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202123.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات