این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۴۹-۷۲

عنوان فارسی الگوی یکپارچه تغییرات سازمانی: بررسی ابعاد محتوایی، فرآیندی و زمینه ای در موفقیت تغییرات سازمانی
چکیده فارسی مقاله تغییرات سازمانی بسیار سخت، پیچیده، مبهم و در عین حال گریزناپذیرند. تحقیقات نشان داده‌اند که برنامه-ریزی، هدایت و حفظ تغییرات سازمانی بسیار مشکل و احتمال موفقیت آنها اندک است. برخورداری از مدل یکپارچه برای مدیریت تغییرات می‌تواند اتفاقات پیچیده‌ – که ماهیت ذاتی هر تغییری است- را با تشخیص روابط بین عناصر حیاتی، ساده کند. به خصوص آنکه نیروهای نهادی و زمینه فرهنگی سازمان در شرف تغییر در آن الگو در نظر گرفته شود که این امر در زمینه سازمان‌های ایرانی به دلیل تفاوت چشمگیر با سازمان‌های غربی که مهد شکل‌گیری نظریات تغییر هستند، از اهمیتی ویژه‌ برخوردار است. در این پژوهش با 21 مدیر و عامل تغییر که تغییراتی موفقیت‌آمیز در سازمان‌هایی با مالکیت، اندازه و در صنایع مختلف ایجاد کرده بودند، مصاحبه شد و نتایج مصاحبه‌ها، اسناد و مدارک سازمانی، پس از تحلیل محتوی و سنجش اعتبار کدگذاری انجام شده با تکینک آنتروپی شانون تحلیل شد. یافته‌ها حاکی از اهمیت توجه همه‌جانبه به ابعاد گوناگون محتوایی، زمینه‌ای و فرآیندی تغییر است و اینکه در هر گام از فرآیند تغییر - از زمان شکل‌گیری ایده تغییر تا تثبیت آن در سازمان - لازم است عوامل خاصی در هر بعد به تناسب سایر عوامل، مورد مداقه مدیران قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Integrated Model of Organizational Change: A Survey of Content, Process and Contextual Dimensions as Factors of Successful Organizational Change
چکیده انگلیسی مقاله Organizational change is difficult, complex, ambiguous and, at the same time, unavoidable. Studies have shown that planning, directing, and maintaining organizational change is difficult and brings about little chance of success. Enjoying an integrated model of change management may help simplify complicated occurrences, inherently imbedded in any change, by identifying relationships among critical elements, especially if the institutional factors and cultural context of the organization that undergoes changes are considered in this model. This, in turn, would be very advisable due to the noticeable differences between Iranian organizations and those of the western countries, where the change theories have been introduced and developed. In this study, the researchers interviewed 21 managers and change agents who had generated successful changes in organizations with various types of ownership, size and industry. The interview results and organizational documents later underwent content analysis before the codified validation was analyzed by Shannon Entropy. The findings recommend the necessity of considering all aspects of change including content, context and process. It also recommends that in each step of the change process, from the moment the idea is developed until it is stabilized in the organization, the interaction of particular factors relative to others must be taken into consideration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید ناصحی فر | vahid nasehifar
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

هانیه آرزمجو | hanieh arazmjoo
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدتقی تقوی فرد | mohammad taghi taghavifard
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-450&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202124.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات