این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۹۷-۱۱۴

عنوان فارسی تحلیل نقش راهبردی رفتار اخلاقی کارکنان بر رابطه میان عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان (مورد مطالعه: هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره در شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تحلیل راهبردی رفتار اخلاقی کارکنان در صنعت هتلداری شهر تهران بود. بر اساس مطالعات انجام شده عدالت توزیعی و عدالت رویه‌ای تاثیر مثبت و راهبردی بر رضایت شغلی از طریق رفتار اخلاقی کارکنان دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بخش پذیرش هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره در شهر تهران بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 196 نفر انتخاب شدند. آزمون‌های ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر برای آزمایش مدل پیشنهادی به‌کار گرفته شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار اخلاقی کارکنان نقش راهبردی و سازنده‌ای در بهبود رابطه میان عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دارد. بنابراین مدیریت هتل‌ها باید اقداماتی راهبردی در جهت افزایش ادراک کارکنان از عدالت توزیعی و عدالت رویه‌ای در جهت تهییج رفتار اخلاقی و در نهایت بالا بردن رضایت شغلی کارکنان انجام دهد. این پژوهش از لحاظ ترویج رفتار اخلاقی کارکنان، به طوری که کل ذی‌نفعان صنعت هتلداری از آن بهره‌مند شوند، به مدیریت هتل‌ها کمک می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت توزیعی، عدالت رویه‌‌ای، رفتار اخلاقی، رضایت شغلی، هتل

عنوان انگلیسی Role of Employees’ Ethical Behavior in Organizational Justice - Job Satisfaction Relationship: Case Study on Three, Four and Five-Star Hotels in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله This study tries to research strategically analyze the ethical behavior of employees in hotel industry is in Tehran. Previous studies hold that distributive justice and procedural justice assert strategic and positive effects on employees’ job satisfaction through their ethical behavior. The statistical population of the study is the reception-desk employees of three, four and five-star hotels in Tehran. A number of 196 people were selected as research samples by means of Simple Random Sampling method. Spearman Test and Path Analysis were employed in order to test the proposed model. The results showed that the ethical behavior of employees enjoy a strategic and constructive role in improving the relationship between organizational justice and job satisfaction. Thus, it is advisable that the hotel management take steps to increase employees’ perception of the distributive and procedural justice in order to stimulate ethical behavior and ultimately enhance their employee’s job satisfaction. This research may help hotels management in terms of promoting the ethical behavior of their employees to the benefit of all stakeholders of hotel industry
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد درخشیده | hamed derakhshide
رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسین رضایی دولت آبادی | hossein rezaie dolatabadi
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-444&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202136.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات