این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۳۲
عنوان فارسی
پیشبینی مولفههای یادگیری سازمانی ادراک شده بر اساس ابعاد جامعهپذیری سازمانی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه ارومیه)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی مولفه یادگیری سازمانی بر اساس ابعاد جامعهپذیری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 200 نفر از کارکنان دانشگاه با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقهای متناسب با حجم هر یک از دانشکدهها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد جامعهپذیری سازمانی بر اساس مدل تائورمینا و یادگیری سازمانی بر اساس مدل نیف استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفایکرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری، پرسشنامه جامعهپذیری سازمانی و یادگیری سازمانی به ترتیب 921/0 و 877/0 بهدست آمد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج پژوهش گویای آن بود که مولفههای دریافت آموزش، و تفاهم و حمایت کارکنان میتوانند به طور مثبت و معنیدار ابعاد چشمانداز مشترک، فرهنگ یادگیری سازمانی، کار و یادگیری گروهی، اشتراک گذاشتن دانش و تفکر سیستمی را پیشبینی کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Predicting Factors of Perceived Organizational Learning based on Organizational Socialization: Case Study on University of Urmia’s Employees
چکیده انگلیسی مقاله
This research paper tries to predict organizational learning factor on the basis of organizational socialization among the employees of the University of Urmia. A sample of 200 employees was randomly selected according to their work place faculty, in a stratified way proportionate to volume of each faculty. Two questionnaires were made for data collection, namely: “organizational socialization questionnaire” based on Taormina model and “organizational learning questionnaire” based on Nife model. The reliability of both questionnaires was measured, through using alpha-Cronbach coefficient in a pilot study of 30 people. The reliability for organizational socialization questionnaire was α=0/921, while that of organizational learning questionnaire stood α=0/877. The data were analyzed based on the research hypotheses through MANOVA analysis technique and multiple Regressions. The results indicated that training, mutual understanding and coworker support have positive and significant role in predicting shared vision, organizational learning culture, team-working, team-learning, knowledge sharing and system thinking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن قلاوندی | hassan ghalavandi
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
اکبر امراهی | akbar amrahi
رشته مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-445&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202137.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات