این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱۴۵-۱۶۱

عنوان فارسی بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کارکنان و اثربخشی سازمانی در سازمان‌های دولتی شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله سواد اطلاعاتی هنری پایه است، نقش فعال و حیاتی در انجام امور اجتماعی دارد و یک چارچوب فکری و عقلانی برای فهم، بازیابی، ارزیابی و استفاده از اطلاعات است. هم‌چنین می‌تواند به مهارت‌هایی که فرد آموخته و یا به فرایند آموزشی که از طریق آن فرد یاد می‌گیرد در محیط پیچیده و در حال رشد سریع اطلاعات، چگونه از اطلاعات به طور موثر و کارآمد استفاده کند، اطلاق شود. به طور کلی فردی با سواد اطلاعاتی نقش مهمی در افزایش اثربخشی بهره‌وری سازمان دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کارکنان و اثربخشی سازمانی در سازمان‌های دولتی شهر کرمان است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان سازمان‌های دولتی شهر کرمان تشکیل می‌دهند. نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای منظم بوده و تعداد 322 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌های سواد اطلاعاتی و اثربخشی سازمانی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین سواد اطلاعاتی کارکنان و شاخص‌های آن یعنی تشخیص نیاز اطلاعاتی، مکان‌یابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفاده موثر از اطلاعات و اثربخشی سازمانی، رابطه‌ای معنادار وجود دارد (P< 0/001).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Employees’ Information Literacy and Organizational Effectiveness in Kerman's Public Organizations
چکیده انگلیسی مقاله Information literacy is a basic skill, playing a significantly vital and active role in social activities while being considered as a mental and intellectual framework for realizing, recovery, retrieval, assessment and using the information. Information literacy refers to the skills an individual has learned or the learning process through which he learns to efficiently use information in a complicated and ever-growing information environment. Generally speaking, an information literate employee assumes an important role in increasing the effectiveness and productivity of an organization. This article tries to study the relationship between employees’ information literacy and organizational effectiveness in public organizations of the city of Kerman. This study is a correlation and descriptive research, conducted through the survey method. Statistical population of the research is composed of the official employees of Kerman's public organizations. A number of 322 individuals were selected through ordered stratified sampling method. The inferential and descriptive statistical methods were used in order to analyze the data. Meanwhile, the questionnaires on information literacy and organizational effectiveness were made as a means of data collection. The findings of research indicate that there is a significant relationship between employees’ information literacy criteria (namely, recognition of information needs, information routing, data evaluation, effective use of information) and organizational effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امین نیک پور | amin nikpour
دانشگاه آزاد واحد کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)

علیرضا منظری توکلی | alireza manzari tavakkoli
دانشگاه آزاد واحد کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)

مهدی رجایی نژاد | mehdi rajaei nejad
دانشگاه آزاد واحد کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-414&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202171.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات