این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۵۳-۷۶

عنوان فارسی برررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینی سازمانی در بانک کارآفرین
چکیده فارسی مقاله اهمیت کارآفرینی در اقتصاد امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. در پژوهش‌های رو به رشدی که در حوزه کارآفرینی صورت پذیرفته است تاکید بیشتر بر تزریق روحیه کارآفرینی در زیرساختهای سازمان و تطابق سازمان با محیط کسب و کار می باشد. گرایش کارآفرینی بعنوان شاخه‌ای از کارآفرینی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش هدف اصلی بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی به عنوان یک سلسه باورها، اعتقادات و ارزش‌های مشترک بین اعضای سازمان بر روی گرایش کارآفرینی سازمانی در بانک کارآفرینی است. این مطالعه ادعا می‌کند که فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینی سازمانی در بانک مزبور تاثیر‌گذار است. در این پژوهش از الگوی دنیسون برای سنجش فرهنگ سازمانی سازمان مزبور استفاده شده است که شاخص-های در‌گیر شدن در کار، سازگاری، انطباق‌پذیری و رسالت بعنوان مولفه‌های متغیر مستقل هستند و از الگوی دس و لامپکین برای سنجش متغیر وابسته گرایش کارآفرینی که شاخص‌های استقلال‌طلبی، نوآوری، پیشگامی، رقابت‌جویی و ریسک‌پذیری را مورد ارزیابی قرار می دهد، استفاده شده است. نتیجه ارزیابی‌ها و بررسی های انجام گرفته حکایت از تائید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینی در بانک کارآفرین و همچنین تائید فرضیه های فرعی مبنی بر تأثیر شاخص های درگیر شدن در کار، سازگاری ، انطباق پذیری و رسالت یا ماموریت با گرایش کارآفرینی سازمانی، دارد. در نهایت بررسی ها بیان می دارند که فرهنگ حاکم بر بانک کارآفرینی فرهنگی ماموریتی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Organizational Culture on Entrepreneurial Orientation in Bank Karafarin
چکیده انگلیسی مقاله Entrepreneurship has become undeniably important in today’s economy. In ever-increasing researches undertaken in entrepreneurial area, more and more emphasis is being put on injecting entrepreneurial spirit in organizational infrastructures and harmonizing the organizations to business environment. Entrepreneurial orientation is a much ignored sub-field of entrepreneurship. This research mainly tries to study the effect of organizational culture as a series of beliefs, ideas and values in common among the members of organizations on the entrepreneurial orientation in Bank Karafarin. This article claims that organizational culture influences entrepreneurial orientation in the Bank Karafarin. Denison model was used to measure the organizational culture of the bank. The elements of the independent variable were work involvement, adaptation, conformability and mission. Meanwhile Dess & Lumpkin model was employed to measure the dependent variable, i.e. entrepreneurial orientation. The latter model evaluated seeking independence, innovation, initiation, challenge, and risk-taking as the indicators of entrepreneurial orientation. The results of the investigations demonstrated that the main hypothesis of the research, i.e. the effectiveness of organizational culture on entrepreneurial orientation, was proved to be right. In the mean time, the minor hypotheses of the study, i.e. work involvement, adaptation, conformability and mission were proved to be effective on entrepreneurial orientation as well. Finally, the study indicates that the ruling culture in Bank Karafrin is a mission culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس منوریان | abbas monavarian
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مهدی احمدی تنکابنی | mehdi ahmadi tonekaboni
دانشگاه آزاد تهران مرکزی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-403&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202174.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات