این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۱
عنوان فارسی
طراحی الگوی آمادگی شرکتهای سینمایی ایران برای ورود به بازارهای جهانی
چکیده فارسی مقاله
گسترش تجارت بینالمللی کالاهای فرهنگی فرصت مناسبی برای حضور آثار سینمایی در بازارهای جهانی و کسب منافع اقتصادی و قدرت فرهنگی فراهم نموده است. اما اغلب کشورها، از جمله ایران، تاکنون نتوانستهاند حضوری فعال در بازارهای جهانی داشته باشند. به منظور بهرهمندی از این فرصت لازم است مولفههای موثر بر آمادگی موسسات سینمایی برای فعالیت در بازار جهانی در چهارچوب یک الگوی جامع تعیین گردند. پژوهش حاضر درصدد ارائه الگوی جامع از آمادگی موسسات سینمایی برای جهانی شدن در قالب چهار سطح تحلیل موسسات سینمایی، محیط صنعت، محیط ملی و بینالمللی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری، اطلاعات توصیفی- پیمایشی است و تهیه کنندگان سینما به عنوان جامعه آماری برای جمع آوری اطلاعات میدانی انتخاب شده اند است. الگوی حاضر با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و الگوسازی معادلات ساختار یافته مورد آزمون قرار گرفت. طبق نتایج کسب شده از این کار پژوهشی، مشخص شد که توان موسسات سینمایی برای ورود به بازار جهانی تابعی از چهار متغیر مستقل توانمندی موسسات سینمایی، توانمندی اجزای صنعت، و همافزایی حاصل از روابط میان آنها و حمایتگری فضای ملی و آمادگی بستر روابط بینالمللی است. همچنین صنعت سینما برای ورود به بازار جهانی بیش از هر چیز نیازمند اصلاح و بهینه سازی فضای ملی است و پس از آن به ترتیب مولفه های روابط بینالمللی، ساختار صنعت و موسسات سینمایی قرار میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Model for Readiness of Iranian Cinema Institutions to Enter the Global Markets
چکیده انگلیسی مقاله
The expansion of international business in cultural products opens up an opportunity to present the cinematic works to the international markets and gain economic interests and cultural power. Nevertheless, most countries, including Iran, so far have not yet actively participated in global movie markets. Seizing such an opportunity requires pinpointing the factors influencing the readiness of Iranian cinema institutions to take part in international era in the framework of an overall model. Therefore, this study seeks to formulate a model on the affecting variables of such a readiness for globalization in four levels of analysis, namely firm: industry, national and international levels. This research is an applied one from the purpose point of view, and is considered a descriptive – survey type research as far as its data collection method is concerned. Iranian movie producers are selected as the statistical population to provide the field data of the research. The model is tested through the techniques of factor analysis as well as structural equation modeling. The results of the study demonstrated that the capacity of the cinematic institutions to enter the global market is a function of four variables, i.e. the capability of cinema institutions, the capability of the film industry structural components in a harmoniously synergic relationship, national support characteristics, and the readiness of international ties. It is to be noted that cinema industry needs the adjustment and improvement of the national support more than any other element in order to enter the global market. Yet, international ties, film industry structure and the capability of cinema institutions come later in the order of priority.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اکبر فرهنگی | aliakbar farhangi
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سیدمحمد دادگران | seyed mohammad dadgaran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
محمد سلطانی فر | mohammad soltanifar
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
انسیه ابری | ensieh abri
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-405&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202176.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات