این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۷
عنوان فارسی
ارزشیابی تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزیشده بر انجام مراقبت های دوران بارداری زنان باردار معتاد
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: استفاده از موادّ مخدر در دوران بارداری، از مهمترین نگرانیهای سلامت است. انجام مراقبتهای دوران بارداری در مادران معتاد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است مداخلات آموزشی در این زمینه انجام شود. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده بر انجام مراقبتهای دوران بارداری در زنان معتاد انجام شد. روش تحقیق: مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی شده بود که بر روی 46 زن باردار معتاد واجد معیارهای ورود به مطالعه انجام شد. در این مطالعه، افراد بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای رواییشده و پایا برای سنجش سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. پرسشنامه؛ قبل، بلافاصله و دو ماه پس از مداخله برای افراد دو گروه تکمیل شد. مداخله شامل 6 جلسه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بود که برای افراد گروه آزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمونهای آماری تیمستقل، آزمون دقیق فیشر، آنالیز واریانس تکرارشونده و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج، افزایش معنیداری را در میانگین تغییرات نمره نگرش، قصد رفتاری و کنترل رفتاری درکشده، قبل و بلافاصله بعد از مداخله در افراد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد نشان داد (05/0>P)؛ همچنین میانگین تغییرات کنترل رفتاری درکشده، قبل و دو ماه بعد از مداخله در افراد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معنیداری داشت (05/0>P). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه، اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده را بر سازه های نگرش، کنترل رفتاری درکشده و قصد رفتاری مرتبط با انجام مراقبتهای دوران بارداری نشان داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the effect of educational intervention based on Theory of Planned Behavior on prenatal care of addicted pregnant women
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Using drugs during pregnancy is one of the most important health concerns Prenatal care is crucial in addicted women and thus educational interventions are required. In the present study, the effectiveness of an educational intervention based on ‘Theory of Planned Behavior’ on prenatal care of addicted women was evaluated. Materials and Methods: This randomized field- trial study was performed on 46 pregnant addicted women who were randomly divided into equal experimental and control groups. The validity and reliability of the questionnaire used had been confirmed. before, immediately after, and two months after the intervention in both groups. The intervention consisted of 6 sessions, based on the theory of planned behavior, which was implemented for the experimental group. Data analysis was performed using. independent t- test, Anova and Fisher’s exact test. The obtained results were interpreted at the significant level 0.05. Results: It was found that a significant increase in the mean change in attitude, intention, and perceived behavioral control before and immediately after the intervention in the experimental group compared to the control one (P< 0.05). Conclusion: The results of the study showed the effectiveness of the education based on the theory of planned behavior on the attitude, perceived behavioral control, and behavioral intention associated with prenatal care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه هنری | fatemeh honari
birjand university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
محمدرضا میری | mohammadreza miri
birjand university of medical sciences
بیرجند – خیابان آیت الله غفاری- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند- دانشکده بهداشت تلفن 05632395349 نمابر 05632381132
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
بی بی نرگس معاشری | bibi narjes moasheri
birjand university of medical sciences
دانشگااه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-825-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
نیمه تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات