این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۶۹-۹۲

عنوان فارسی بررسی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی از دیدگاه اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. در این پژوهش، ابتدا بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای، مبانی نظری و پیشینه پژوهش بررسی گردیده و سپس با توجه به نتایج حاصل، مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌های مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی، در قالب هفت مؤلفه شایستگی و پنجاه و دو زیرمؤلفه بیان شده است. جامعه آماری پژوهش، همه اساتید (2200 نفر) و مدیران گروه‌های آموزشی (50 نفر) دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی را شامل می‌شود که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد 327 نفر از اساتید و 50 نفر از مدیران گروه‌های آموزشی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. همچنین به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای در قالب هفت مؤلفه شایستگی و 52 رفتار بیانگر شایستگی، تنظیم شده است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 08/99 محاسبه گردید. داده‌های حاصل با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: در بخش آمار توصیفی، میانگین، انحراف معیار میانگین، واریانس و انحراف استاندارد نمرات، محاسبه شده است و در بخش آمار استنباطی، برای بررسی تفاوت میان نگرش اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی در مورد مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌های مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای، از آزمون t گروه‌های مستقل استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که به لحاظ میزان اهمیتی که اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی برای مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌های مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای قائل هستند، بالاترین میانگین پاسخ از نظر مدیران گروه‌های آموزشی، به مؤلفه شایستگی‌های مدیریتی و پایین‌ترین میانگین به مؤلفه شایستگی‌های سیاسی مربوط است. همچنین در آرای اساتید، بالاترین میانگین، به مؤلفه شایستگی‌های شخصیتی و پایین‌ترین میانگین، به مؤلفه شایستگی‌های سیاسی مربوط است. در ضمن، با توجه به نتایج حاصل از اجرای آزمون t مستقل، می‌توان گفت که بین دیدگاه اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی درباره هر یک از مؤلفه ها و زیر مؤلفه‌های مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران، تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Professional Competencies of Educational Directors
چکیده انگلیسی مقاله This article tries to study the professional competencies among the directors of educational departments from the viewpoints of the professors and directors of educational departments in Islamic Azad University – Central Tehran Branch. To this end, the theoretical fundamentals and the related literature are reviewed through library studies. Later, considering the findings, a collection of factors and sub-factors pertaining to the professional competencies of the directors of educational departments are extracted and enumerated in the framework of 7 factors and 52 sub-factors of competency. The statistical population of the research includes all 2200 professors and 50 directors of educational departments in Islamic Azad University – Central Tehran Branch. A sample of 327 professors and all 50 educational directors were selected according to Morgan sample size determination table. However, a questionnaire consisting 7 factors of competency in addition to 52 behaviors indicating competency was devised to gather the information, whose reliability was calculated to be 99.08 via Cronbach alpha coefficient. The resulted data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods. As far as the descriptive part was concerned, the average, average standard deviation, variance and standardized deviate of scores were calculated and as for the inferential statistics, T-test for independent groups were used so as to study and compare the differences between the points of view belonging to the professors and the directors of educational departments concerning the factors and sub-factors of professional competency. The results of the data analysis demonstrated that the directors of educational departments in average believed the managerial competencies to be the highest while they deemed the political ones as the lowest. Meanwhile, the average highest and lowest competencies in the mind of the professors respectively went for the character-related competencies and political competencies. Moreover, having reviewed the results of the independent T-test, it could be claimed that there was a significant difference between the opinions of both groups, i.e. professors and educational directors, on the factors and sub-factors of professional competencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرحسین محمودی | amir hossein mahmoudi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

اکرم عابدی | akram abedi


یونس حیدری | younes heydari



نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-383&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202182.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات