این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۴۷

عنوان فارسی مطالعه ‌تأثیر سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی کارکنان: بررسی موردی بانک‌های دولتی شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی ساختاری، ارتباطی و شناختی بر تعهد سازمانی کارکنان و ابعاد آن است. این پژوهش با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. بانک‌های دولتی شهر کرمان، جامعه آماری پژوهش حاضر است و ابتدا پنج بانک ملی، ملت، تجارت، رفاه و مسکن، و سپس چهل شعبه از بانک‌های مذکور، به طور تصادفی انتخاب گردید. همه کارکنان شعبه‌های مذکور که در مجموع، 400 نفر بودند، در پژوهش مشارکت داده شدند. داده‌های استخراج شده از 308 پرسشنامه، مبنای آزمون فرضیه‌ها و الگوی مفهومی پژوهش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که الف) سرمایه اجتماعی ارتباطی، بر تعهد سازمانی کارکنان و نیز دو بعد هنجاری و عاطفی آن در سطح 01/0= α تأثیر مستقیم، مثبت و معنی‌داری دارد، در حالی که تأثیر معنی‌داری بر تعهد مستمر کارکنان ندارد؛ ب) سرمایه اجتماعی ساختاری و شناختی، بر تعهد سازمانی کارکنان و ابعاد آن تأثیر معنی‌داری ندارد؛ ج) سرمایه اجتماعی ساختاری و شناختی، بر سرمایه اجتماعی ارتباطی در سطح 01/0= α تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد؛ د) نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که سرمایه اجتماعی ساختاری و شناختی از طریق سرمایه اجتماعی ارتباطی، بر تعهد سازمانی و دو بعد تعهد هنجاری و تعهد عاطفی آن، تأثیر نامستقیم و معنی‌داری دارد، در حالی که تأثیر معنی‌داری بر تعهد سازمانی مستمر کارکنان ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Social Capital on Employees’ Organizational Commitment: Case Study of Governmental Banks in the City of Kerman
چکیده انگلیسی مقاله This article tries to study the effect of structural, relational and cognitive social capitals on employees’ organizational commitment along with the various dimensions of such a commitment. The research is conducted in descriptive-correlation method. The population of the research consists of governmental banks in the city of Kerman including Bank Melli Iran, Bank Mellat, Bank Tejarat, Bank Refah and Bank Maskan, of which 40 branches are randomly selected. All employees of the branches under study, composed of 400 persons, participated in the research. The data collected from 308 filled out questionnaires were used as the basis of testing the hypotheses and conceptual model of the research. The results showed that: a) the relational social capital is directly, positively and significantly effective on employees’ organizational commitment as well as on the normative and affective dimensions of such a commitment at the level of = α 0.01 yet it does not have a significant effect on continuance commitment. b) The structural and cognitive social capitals do not have any significant impact on employees’ organizational commitment and its dimensions. c) The structural and cognitive social capitals have significant and positive effect on relational social capital at the level of = α 0.01. d) Path analysis results indicated that the structural and cognitive social capitals have an indirect, significant influence on organizational commitment and its normative and affective dimensions through relational social capital although they do not have any significant impact on continuance organizational commitment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه خورشید | sedigheh khorshid
دانشکده اقتصاد، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-385&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202184.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات