این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۷۵-۹۲
عنوان فارسی
رابطه بین هوش هیجانی، خویشتنداری و تعهد سازمانی مدیران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، خویشتنداری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی مدارس متوسطه است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. گروه نمونه، پنجاه و نه نفر از مدیران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی نظام مند انتخاب شدند. مدیران زن، 27 نفر و مدیران مرد، 32 نفر بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی عزیزی (1387)، خویشتنداری نیکمنش (1386) و تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر1 جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، به طور همزمان از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و خویشتنداری و نیز بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی مدیران آموزشی، همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. بین خویشتنداری و تعهد سازمانی مدیران آموزشی نیز رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی و خویشتنداری، پیشبینی کننده تعهد سازمانی مدیران آموزشی است. دو متغیر مذکور توانسته است 18/0 از تغییرات تعهد سازمانی را برای مدیران مرد پیشبینی کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، خویشتنداری، تعهد سازمانی، مدیران آموزشی
عنوان انگلیسی
Relationship of Managers' Emotional Intelligence with their Self-Control and Organizational Commitment
چکیده انگلیسی مقاله
This paper tries to study the emotional intelligence relationship with self-control and organizational commitment of secondary-schools educational managers. The research employs a correlational-descriptive method. The sample group consists of 59 managers selected through systematic random sampling method. There were 27 female and 32 male managers. The data were gathered by using emotional intelligence questionnaire of Azizi (2008), self-control questionnaire of Nikmanesh (2007) and organizational commitment questionnaire of Mowdy, Steers and Porters. Pearson correlation method and regression were used simultaneously to analyze the data. The research showed that there are positive and significant correlations between emotional intelligence and self-control as well as between emotional intelligence and organizational commitment of educational managers. Moreover, there is a significant relationship between self-control and organizational commitment of educational managers. The results of regression analysis demonstrated that emotional intelligence and self-control could forecast organizational commitment of educational managers. These two variables have forecast 18 percent of organizational commitment among the male mangers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یحیی کاظمی | yahya kazemi
دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
ولی مهدی نژاد | vali mehdinezhad
دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
رعنا جمالی | rana jamali
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-376&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202189.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات