این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۱۶۹
عنوان فارسی
تدوین راهبرد توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد قشم با استفاده از مدل سوات
چکیده فارسی مقاله
اکنون صنعت گردشگری، به عنوان گستردهترین صنعت خدماتی جهان، از منابع مهم رونق اقتصادی (اشتغالزایی، کسب درآمدهای ارزی، کاهش فقر و غیره) و افزایش تبادل و تعامل اجتماعی محسوب میشود. از این رو، مناطقی که از ظرفیتهای گردشگری برخوردار هستند، باید راهبردهای مناسبی انتخاب کنند تا از مزایا و فواید اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی صنعت مذکور برخوردار شوند. جزیره قشم با مساحت تقریبی 1491 کیلومتر مربع در شمال تنگه استراتژیک هرمز قرار دارد و با سه جزیره هرمز، هنگام و لارک، شهرستان قشم را در استان هرمزگان تشکیل میدهد. برای تدوین راهبرد گردشگری در جزیره قشم، از چهارچوب جامع تدوین راهبرد استفاده شده است. در مرحله شروع، بیانیه مأموریت گردشگری این منطقه تعیین گردید. سپس در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) تدوین شد. آنگاه با توجه به اطلاعات جمعآوری شده، در مرحله تطبیق و مقایسه، دو ماتریس سوات و ماتریس داخلی و خارجی IE)) تشکیل گردید. در نهایت، در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی (QSPM)، میزان جذابیت راهبردهای تعیین شده، مورد ارزیابی قرارگرفت و بهترین راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد قشم انتخاب شد. راهبرد مذکور، گسترش طبیعتگردی و گردشگری درمانی در جزیره قشم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توسعه گردشگری، قشم، تدوین راهبرد، مدل سوات، ماتریس.
عنوان انگلیسی
Devising the Promotion Strategy of Tourism Industry in Qeshm Free- Zone with SWOT Model
چکیده انگلیسی مقاله
Today tourism industry as the world’s most widespread service industry is regarded as one of the crucial sources of economic rise (besides employment, earning foreign exchange incomes, poverty alleviation …) and an important factor of enhancing social interactions and exchanges. Appropriate strategies should be devised for the districts enjoying potentials for tourism in such a way that they may flourish their socio-economic prosperity to maximize the benefits of this industry. Qeshm Island with an area of 1491 square kilometer is located on the north of the Strait of Hormoz. Qeshm beside three other islands, namely Hormoz, Hengam and Lark compose Qeshm Township of Hormozgan Province, Iran. In this paper, a comprehensive strategy devise framework has been used to strategize tourism industry of the district. At the outset, a tourism mission statement of was assigned for Qeshm Free Zone. Next, in the admission phase, the matrixes of External Factors Evaluation (EFE) and Internal Factors Evaluation (IFE) were taken into account. Later, the gathered data were compared and verified through the use of SWOT matrix, as well as internal and external matrixes (IE). In the final stage of decision-making, Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) was employed to recognize various options of strategy. The options were comparatively evaluated in contrast together. Consequently, the research recommended that the best strategy for tourism industry promotion in Qeshm was the one that includes: the expansion of ecotourism and tourism therapy in the district
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدتقی امینی | mohammad taghi amini
دانشگاه پیام نور
محمدرضا عباسی | mohammad reza abbasi
دانشگاه پیام نور
علیرضا پیرعلی | alireza pirali
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-242&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات