این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۶۷-۹۳

عنوان فارسی یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقه‌های میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی
چکیده فارسی مقاله امروزه، تغییر و تحولات سریع عوامل محیطی، میزان پیچیدگی و ابهام را افزایش داده است و در چنین شرایطی، استفاده از پارادایم‌های قدیمی چارهساز نیست. از این رو، در پژوهش حاضر تلاش شده است رویکرد جدیدی استفاده شود که مجموعهای از مفاهیم را به منظور مقابله با این شرایط پیچیده با هم مورد توجه قرار دهد. ترکیبی از مفاهیم رفتاری و مدیریتی که تاکنون در هیچ یک از مدلهای مفهومی منتشر نشده است. برای استخراج مدل مفهومی، نظریهها و مدلهای مرتبط با موضوعات و پژوهشهای پیشین، به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت و مدلی که مفاهیم توانمندسازی روانشناختی (متغیر مستقل)، تعهد سازمانی (متغیر وابسته)، اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی (متغیر میانجی) را شامل میشود، طراحی و روابط بین آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که تا چه حد اعتماد سازمانی و یادگیری، بر ارتباط توانمندی روانشناختی با تعهد سازمانی تأثیر میگذارد. روش پژوهش حاضر، از نوع توصیفی و ماتریس کوواریانس همبستگی است. به همین منظور، از میان کارشناسان اداره امور کل کارکنان بانک ملت، عدهای از افراد با نمونهگیری تصادفی ساده (125نفر) انتخاب شدند. تحلیل دادهها در نرمافزار Lisrel و Spss با استفاده از فنون آماری مانند رگرسیون، تحلیل عاملی تأییدی به منظور تأیید شاخص‌های مناسب و حذف و شاخص‌های ضعیف و تحلیل مسیر برای یافتن مسیر بهینه میان متغیرها انجام شد. در نهایت، شاخص‌های ضعیف حذف ( تدوین مدل ساختاری) مسیر بهینه و مطلوب میان متغییرها(تحلیل مسیر) تعیین گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Organizational Learning and Trust, Moderating Rings between Psychological Empowerment and Organizational Commitment
چکیده انگلیسی مقاله Today, the fast changes and developments of environmental factors have augmented the complexity and ambiguity of the situations so the old paradigms would not be suitable to tackle the problems. This paper tries to use a new approach that encompasses a set of concepts to face the new complex situations. It is a combination of behavioral and managerial concepts that has not yet been published in any conceptual models. In order to formulate a conceptual model, the theories and models related to the issues as well as the previous studies were reviewed the resulting model was composed of psychological empowerment concept (independent variable), organizational commitment (dependent variable), and organizational trust and learning (moderator variable). Meanwhile the relationship between these three variables was analyzed and studied. The main question of the study is to what extent the organizational trust and learning affect psychological empowerment and organizational commitment. The research was of descriptive type, making use of correlation covariance matrix. To this end 125 persons were selected by random sampling method from among the experts of Mellat Bank’s Human Resources Administration General Department. The collected data was analyzed by LISREL and SPSS softwares by statistical techniques such as regression and confirmatory factor analysis in order to confirm the proper indicators and eliminate the weak ones as well as by path analysis to finFinally, the weak indicators were eliminated and the optimal path among the variables was determined.d the optimal path among the variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن بودلایی | hasanali boudlaie
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

علیرضا کوشکی جهرمی | alireza koshkijahromi
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رضا ستاری نسب | reza satarinasab
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-21-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202210.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات