این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۱۰

عنوان فارسی راهبرد بهبود خدمات بانکداری خرد در دفاتر خدمات بانکی روستایی (ICT) پست بانک در ایران
چکیده فارسی مقاله مدتی است پست بانک ایران، یکی از بانکهای دولتی در عرصه رقابت، در کسب و کاری جدید به نام خردهبانکداری در قالب دفاتر خدمات بانکی وارد شده است. برای سنجش امکان توسعه منطقی این کسب و کار، به بررسی و تدوین برنامه‌ای راهبردی نیاز است. در مقاله حاضر، تلاش میشود با استفاده از داده‌های موجود در پست بانک و بهرهگیری از مدل‌های برنامه‌ریزی راهبردی از دیدگاه علمی، امکانسنجی لازم برای این فرایند توسعه بانک تبیین گردد. از این رو، با بهره‌گیری از مدل SWOT، و انجام مقایسه و کمکهای حمایتی ابزار IS/IT، امکان تصمیمگیری بهینه در این زمینه فراهم میشود. ابتدا پیشینه پژوهش درباره پست بانک ایران و برخی منابع معتبر علمی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس هدف پژوهش، ضرورت آن، روش و مدل پژوهش بیان می‌شود. داده‌های مربوط از منابع اطلاعاتی موجود، یعنی مدیران، کارشناسان و خبرگان دفاتر ICT روستایی در پست بانک ایران و برخی واحدهای ستادی و اجرایی جمعبندی میشود و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از پردازش دادهها با ابزار آماری استاندارد، آزمون و تحلیل گردیده، در ماتریس SWOT بیان شده و راهبردهای حاصل، با توجه به تحلیل انجام شده و اولویت‌بندی تعیین گردیده است. در بخش نتیجه‌گیری، طبق تحلیل SWOT، شاخصهای ضعف بیشترین اهمیت را از دیدگاه پاسخ‌دهندگان دارند و مدیریت پست بانک باید به منظور تقویت ضعف‌ها به میزان بسیاری تلاش کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بانکداری خرد، راهبرد، دفاتر خدمات بانکی، SWOT،ICT.

عنوان انگلیسی Strategy of Micro-banking Services Improvement in the Rural ICT Banking Service Offices of Iran Post Bank
چکیده انگلیسی مقاله Iran Post Bank as an Iranian governmental bank, in a competition, has started a new business, known as micro-banking in the framework of banking service offices. In order to study the feasibility of the reasonable development of this business, we need to formulate a strategic plan. Using the present data in the Post Bank and scientific analysis of strategic planning models, this paper tries to study the feasibility of the bank’s development. Therefore, SWOT model, comparisons and other tools are used to make optimal decisions. Firstly, the literature related to Iran Post Bank besides other prestigious scientific sources are reviewed. Then, the significance and models of the research are mentioned. The data are collected from the existing information sources including managers and experts of rural ICT offices of Iran Post Bank as well as some other staff and executive units before being statistically analyzed. The results of the data processing are analyzed and tested through statistical tools and explained in SWOT matrix. Then, the resulted strategies are determined according to the analysis and priorities. In conclusion, according to SWOT analysis, the weakness indicators are the most important items from the viewpoints of the answerers and Post Bank managers should do their best to remove the weaknesses
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Micro-banking, Strategy, Banking Service Offices, SWOT, ICT

نویسندگان مقاله ابوالقاسم سرآبادانی | abolghasem sarabadani
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رسول زندی | rasool zandi
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فاطمه جانفزا | fatemeh janfaza
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-21-64&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202211.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات