این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۶۱-۸۰

عنوان فارسی تدوین استراتژی با روش ماتریس سوات:مطالعه موردی شرکت فراپیوند
چکیده فارسی مقاله در دنیای امروز که شاهد تغییر و تحولات شگرف در زمینه‌های مختلف به‌ویژه فناوری اطلاعات هستیم، محیط با عدم اطمینان بسیاری مواجه شده و رقابت از شدت زیادی برخوردار گردیده است. از این رو، سازمان‌ها به منظور کسب موفقیت در میدان رقابت، باید از نوعی برنامه‌ریزی بهره گیرند که آینده‌نگر و محیط‌گرا باشد، به‌طوری که علاوه بر شناسایی عوامل و تحولات محیطی در یک افق زمانی بلندمدت، تأثیر آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص کند. این نوع برنامه‌ریزی در واقع همان برنامه‌ریزی استراتژیک است که با بررسی محیط خارجی و داخلی سازمان، فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی و قوت‌ها و ضعف‌های داخلی را شناسایی می‌کند و با توجه به مأموریت سازمان، اهداف بلندمدت برای سازمان را تنظیم می‌نماید و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینه‌های استراتژیک، به انتخاب استراتژی‌هایی می‌پردازد که با تکیه بر قوت‌ها و رفع ضعف‌ها، از فرصت‌های ایجاد شده به نحو شایسته استفاده کند و از تهدیدها پرهیز نماید تا در صورت اجرای صحیح، موجب موفقیت سازمان در میدان رقابت شوند (آقازاده، 1383). از آنجایی که امروزه فناوری اطلاعات در سازمان‌ها، هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان تهدید مطرح می‌شود، شرکت‌هایی نیز که در زمینه فناوری اطلاعات، به‌ویژه تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کنند، می‌توانند با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی استراتژیک، از توانمندهای قابل توجهی برخوردار شوند. از این رو، با توجه به ضرورت برنامه‌‌ریزی استراتژیک برای پاسخگویی به محیط، در این پژوهش هدف آن است که با روش سوات، استراتژی برای شرکت مورد بررسی تدوین شود. برای دستیابی به این هدف، ابتدا اطلاعات مربوط به فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی شرکت و نیز نقاط قوت و ضعف شرکت از طریق پرسشنامه و مصاحبه با مؤسسین شرکت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق، اولین استراتژی پیشنهادی که شرکت باید بیشترین سرمایه‌گذاری را در آن انجام دهد، عبارت است از: استراتژی نوآوری در محصولات و خدمات. در کنار این استراتژی می‌توان استراتژی گسترش بازار (گسترش فعالیت ابتدا در سطح کشور و سپس در سطح جهانی) را نیز در دستور کار خود قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing Strategy with SWOT Matrix Method: Case Study of Farapeyvand Company
چکیده انگلیسی مقاله In today's world that wonderful changes and developments perpetually occur in various areas, especially in information technology, the environment has undergone extreme instability and competitions have become very intensive. Therefore, to be successful in competitions, organizations should be futuristic and use environment-oriented planning in a way that they would be able to identify environmental changes and factors, and analyze their impacts on the organization as well as how the organization should interact with them in a long-term horizon. This type of planning is in fact strategic planning in which the environment's opportunities and threats as well as intra-organizational strengths and weaknesses are identified through examining the environments within and outside the organization while keeping in mind the missions of the organization, long-run goals are defined for the organization in order to hit these goals, it chooses a strategy from among strategic options that emphasizing the strengths and undermining weaknesses, seizes the opportunities optimally and avoids threats in a way to lead to organizational success in competition (Aghazadeh, 2004). As information technology (IT) is now considered as an opportunity and threat in organizations, the corporations that work in the filed of information technology especially producing software, can take advantage of the strategic planning. Hence, considering the need for strategic planning vis-à-vis the new environment, this paper tries to implement the strategy with the SWOT method for this company. To achieve this goal, information was collected about the opportunities and threats as well as the strengths and weaknesses of company through questionnaires and interviews with company founders and the following results were reached: The primary advisable strategy for the company is that it should invest on “products and services innovation strategy”. Beside the company may put “market expansion strategy”, i.e. in Iran and later in the world, on the agenda.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدتقی امینی | mohammad taghi amini
دانشگاه پیام نور

اکرم سماواتیان | akram samavatian
دانشگاه پیام نور ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور ساوه (Payame noor university of saveh)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات