این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۴۹
عنوان فارسی
واکاوی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده با تحصیل فرزندان
چکیده فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی از مباحث مهم اجتماعی است که ابزاری برای رسیدن به انواع دیگر سرمایهها از جمله سرمایههای اقتصادی، انسانی و فرهنگی است. یکی از حوزههای مهم تأثیرپذیر از سرمایه اجتماعی، نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش است. از این رو پژوهش حاضر با درک اهمیت مسئله سرمایه اجتماعی و قبول این پیش فرض که عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تحت تأثیر سرمایه اجتماعی خود و خانوادههایشان است، به تبیین ادبیات نظری و تجربی پیرامون سرمایه اجتماعی نظام خانواده و تأثیر آن بر تحصیل فرزندان میپردازد و در این تبیین پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور را از طریق فراتحلیل مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر پایه نظریههای کلمن در زمینه سرمایه اجتماعی خانواده و ترکیبی از چند نظریه دیگر در این حوزه قرار دارد و در آن تأثیر متغیرهای مستقل، شامل ارتباطهای درون خانوادگی و ارتباطهای بیرون خانوادگی بر متغیر وابسته موفقیت تحصیلی سنجیده میشود. روش پژوهش در این مطالعه اسنادی و از نوع فراتحلیل است. فراتحلیل یافتههای پژوهشهای انجام گرفته، بیانگر این است که از بین ابعاد متغیر مستقل سرمایه اجتماعی، میان ارتباط با اقوام، خویشاوندان و همسایگان و ارتباط با اولیا و مربیان مدرسه و متغیر وابسته موفقیت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نیز از این متغیرهای مستقل تنها یک مؤلفه از متغیر مستقل ارتباطهای بیرون خانوادگی (میزان حضور در مراسم گروهی و مذهبی) بر متغیر وابسته موفقیت تحصیلی، تأثیر معناداری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Relationship between Family's Social Capital and Its Children Level Education
چکیده انگلیسی مقاله
Social capital is an important social concept which plays a major role in the development (social development, in particular) of a society. In other words, it is a means through which the other types of capitals (including economic, human and cultural) could be attained. The important domains that are influenced by social capital are the family and education institutions. The importance of the social capital concept and the assumption that students' performance at different educational levels is affected by their own and their family's social capital, led us in this study to define the theoretical and empirical literatures on the issue of social capital in family institutions and its impact on the education of children. In other words, this study analyzes the other relevant studies that have been conducted in and out of the country. The theoretical framework of this study is based on Coleman's theories on the issue of "families' social capital" and an integration of other relevant theories. The impact of independent variables like inner-family and outer-family relations on educational achievements has also been evaluated. The research methodology that has been utilized is of literature review and meta-analysis nature. The had a significant impact on the dependent variable "educational achievements".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین نازک تبار | hussein nazoktabar
دانشگاه پیام نور ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور ساری (Payame noor university of sari)
رضا ویسی | reza veisi
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات