این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۵۴-۷۰

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای نظام قدیم و جدید آموزش مدیران و کارکنان دولت با نگاه استراتژیک
چکیده فارسی مقاله در این مقاله ضمن اشاره به تاریخچه و اهمیت آموزش مدیران و کارکنان دولت به ارزیابی دو رویکرد قدیم و جدید آموزش ضمن خدمت مدیران و کارکنان دولت پرداخته شده است. ابتدا اهداف و برنامه‌های هر رویکرد، بررسی شده است. پس از آن با طرح آسیب‌های رویکرد اول که تیم پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام داده است، براساس الگوی ارزشیابی سیمایی "استیک" (سیف، 1375، ص81) دو رویکرد مقایسه شده است. این بررسی نشان می‌دهد هر یک از رویکردها بخشی از برنامه‌ریزی استراتژیک مرکز آموزش مدیریت دولتی سابق (گام اول فرهنگ سازی، گام دوم تخصص‌گرایی، گام سوم بومی سازی آموزش مدیران و کارکنان دولت) را دنبال کرده است. طراحی و اجرای برنامه‌ها در رویکرد قدیم به فرهنگ‌سازی آموزش مدیران در دستگاه‌ها پرداخته است. طراحی و اجرای برنامه در رویکرد جدید بر مبنای تأمین نیاز دستگاه‌ها و لذا تخصص گرایی شکل گرفته است. در بخش نتیجه‌گیری عنوان شده است که رویکرد جدید به مانند رویکرد قدیم، مشکلاتی را در بر داشته و نیاز به آسیب‌شناسی دارد و همچنین وجود رویکرد جدید به معنای مردود شناختن رویکرد قدیم نیست. در پایان پیشنهادهایی مبنی بر سنجش و مقایسه اثربخشی دو رویکرد؛ آسیب شناسی رویکرد جدید و مقایسه آن با رویکرد قدیم، سازماندهی مجدد واحدهای تشکیلاتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی، توجه به گام سوم برنامه استراتژیک یعنی بومی‌سازی ساختاری و محتوایی آموزش مدیران و کارکنان عنوان شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Analysis of Old and New State Executives and Employees, Training from the Strategic Perspective
چکیده انگلیسی مقاله While reviewing the history and importance of traning state executives and employees, this article surveys the old and new on- the- job training for the said groups. The study primarily reviews the objectives and plans of each approach. Then the pitfalls of the first approach are enumerated, as studied by the State Management and Planning Organization's research team. The two approaches are compared using Stak's Facial Profile Evaluation Model (Saif, 1996, p.81). The study proves that each approach follows some strategic planning of the former State Management Training Center (SMTC) (including first step, creating the culture step two, focus on expertise step three, making state management and government employee traning indigenous). The old approach was designed and implemented by reliance on creating the training culture for the executives, while the new approach relies heavily on meeting the needs of the organizations, and thus stressing specialty. The study concludes that the new approach, as with its predecessors has its pitfalls and requires an in-depth probe, and that the presence of the new approach does not mean that the old approach is rejected. The paper concludes with suggestions for evaluating and comparing the effectiveness of both approaches, conducting an in-depthprobe on the new approach and comparing it with its predecessor, reorganizing the organization for designing, Planning, and implementing training programs, and focusing on the third step of the strategic plan, namely creating structural and contextual indigenization of executive and employee training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی شیرین | ali shirin



نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات