این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۶
عنوان فارسی
بررسی چهار مدل مدیریت عملکرد در سیستم بهداشت و درمان
چکیده فارسی مقاله
امروزه نیروی انسانی ماهر و کارآمد نه تنها عامل تحول و پیشرفت اجتماع شناخته شده بلکه جایگاه محوری در سازمانهای پیدا کرده است. پس، موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانها تنها در سایه نیروی کار با کیفیت بالا تأمین میشود. دو عامل اساسی در اعمال مدیریتی، یکی انسان و دیگری نظامهای عملیاتی سازمان است. از آنجا که نظامهای عملیاتی را در انسانها به اجرا در آورند، بنابراین مهمترین سرمایه هر سازمان همان نیروی انسانی آن است. بدین لحاظ، مدیران هوشمند، به خوبی میدانند که هر قدر در زمینه توسعه و ارتقای نیروی انسانی سرمایهگذاری کنند، کارآیی و برتری سازمان خود را تضمین خواهند کرد. کمیت و کیفیت نیروی انسانی در سیستم بهداشت و درمان اهمیت ویژهای دارد، زیرا منابع انسانی این سیستم تأثیر بسزایی بر سلامت جامعه و مردم خواهند داشت. مدیریت منابع انسانی با بینشی سیستماتیک و تدابیری مؤثر در زمینه جذب، نگهداری، بهسازی، و کاربرد مطلوب منابع انسانی، انسانهایی با توانایی و شخصیت و خلق و خویی متناسب با فرهنگ و مأموریت سیستم بهداشت و درمان در اختیار آن قرار میدهد. یکی از شیوههای مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملکرد است. با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک، تعیین شاخصها،جمعآوری و تحلیل و گزارش دهی دادهها و بهکارگیری آنها، این مدیریت در نهایت به بهبود عملکرد سازمان میانجامد. مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی و کردارهای تکامل یاینده برای بهبود مهارتها و عملکردآینده به تلاش فرا میخواند. امروزه مدلها و ابزارهای متنوعی در مدیریت عملکرد وجود دارد. طراحی و استقرار برنامه مدیریت عملکرد مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عملی مشخص است، به طوری که انتخاب و تدوین مدلها و ابزارهای مدیریت عملکرد میتواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار این فرآیند شود. از جمله میتوان به مدلهای دفتر حسابرسی کانادا، سازمان بهداشت جهانی، مدل سرآمدی، مدل خطی درون داد و برونداد و . . . اشاره کرد. بدین لحاظ، با درک و شناخت دقیق مدلها و ابزارهای مدیریت عملکرد و چگونگی به کارگیری آنها میتوان عملکرد سازمان را بهبود بخشید و بر کارآیی و اثربخشی آن افزود. در این مقاله به بررسی و مقایسه این مدلها خواهیم پرداخت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Survey of Four Performance Management Models in the Health and Treatment Sector
چکیده انگلیسی مقاله
Competent and efficient manpower fosters any given societys development and advancement and, as such, plas a pivotal role in any organization. Highly qualified workforce insures that organizations succeed and reach their goals. Management hinges on manpower and operative systems. As human beings run the operative systems. As human beings run the operative systems, the workforce is deemed as the most important asset of any organization. Perceptive managers are well aware of the fact that the more they invest on manpower development their organization's efficiency and superiority. Manpower also plays a prime role in the health and treatment system, since the workforce leaves a dramatic impact on the people and the community's health. Adopting a systematic outlook and using effective measures to recruit, retain, train, and optimally utilize the manpower enable the human resources to provide the sector with dedicated personnel. Human resource management also embarks on performance management. By adopting a systematic approach toward determining strategic objectives, defining the parameters, collecting,analyzing, utilizing, and reporting the inputs and using these data, performance management ultimately leads to improved performance in the organization. Performance management is a process which calls on the employees and executives to interact in relation to executive objectives to interact in relation to executive objectives, accountability, and developmental activities to boost future skills and performance. Today, Performance management utilizes diverse models and tools. Designing and enforcing the performance management plan entails following a specific academic plan and model, linear input and output model. Understanding the performance management models and tools can lead to improved performance in the organization and enhanced efficiency and competence. This article will review and compare these models.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین یارمحمدیان | mohammad hussein yarmohamadian
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سوسن بهرامی | susan bahrami
جهانگیر کریمیان | jahangir karimian
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-49&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202253.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات