این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۰
عنوان فارسی
بررسی و تبیین نوع ساختار نظام بانکی کشور
چکیده فارسی مقاله
این تحقیق برای شناخت سازههای سازمانی نظام بانکی کشور و تعیین نوع ساختار آن در حوزه پنج بانک تجارت، سپه، صادرات، ملت و ملی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق را این پنج بانک شکل میدهند که از نظر تعداد شعبهها و کارکنان در شهریور 1380 حدود 80 درصد پوشش صفت مورد مطالعه در سطح کشور را دارا بودهاند. نوع تحقیق براساس هدف، توسعهای؛ براساس روش، توصیفی علی- مقایسهای و اقدام پژوهی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههایی در زمینه مؤلفههای طراحی ساختار بانک در چارچوب ترجیحات کارکنان و مشخصه کنونی بانک از زاویه ارگانیکی و مکانیکی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادهها و تحلیل یافتهها از شاخصههای توزیع حد متوسطها و پراکندگی، بهنجارسازی مولفهها و نیز آزمون ناپارامتری فریدمن برای تعیین پذیرش یا رد تفاوت میزان سازههای موجود در ساختار کنونی نظام بانکی استفاده شد. براساس یافتههای تحقیق، بانک تجارت با 62/37 واحد بالاترین سطح ترجیحات کارکنان در کار را داشته که این اندازه در دامنه ساختار ارگانیکی جای میگیرد و بانک صادرات با سطح ترجیحات 96/22 از سطح ساختار مکانیکی فاصله بیشتری داشته و نسبت به سایر بانکها از سطح ارگانیکی بالاتری بهرهمند است. در حالی که هر پنج بانک دامنه مشخصه ساختاری آنها بین 86/32 و 3/20 است که نشانگر وضعیت تلفیقی بر حسب نوع کار از هر دو نظام مکانیکی و ارگانیکی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analyzing Iran's Banking System
چکیده انگلیسی مقاله
The present research has been conducted to determine the organizational structures of the country's banking system and how it operates in five major domestic banks: Tejarat, Sepah, Saderat, Mellat, and Melli banks. Data needed for the study is obtained from these five banks which made up 80 percent of the Iranian banking system in 2001 in terms of numbers of branches and employess. The current study is developmental in objective, causal-descriptive-comparative and practical in approach. Data was collected using questionnaires about designing the banks in accordance with the employees' preferences and the bank's exsting features from the organic and mechanic perspectives. Data analysis was done using mean distribution, improving the factors, and Friedman's non-parameter test to accept or reject the existing features of Iran's banking system. The findings indicate that Tejarat Bank had the highest employee staisfaction rate standing at 37.62. With a 22.96 satisfaction rating, Saderat Bank showed the biggest gap with the mechanical structure and as compared to the other banks enjoyed the highest organic level. The five banks in this study ranged between 32.86 to 20.3 which indicate a blend of the mechanical and organic systems based on each bank's type of work.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا حمیدی زاده | mohammad reza hamidizadeh
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات