این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۵۸-۶۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین تعارض شغلی کارکنان و ساختار سازمانی در مؤسسات دولتی
چکیده فارسی مقاله
تعارض، پدیده اجتناب ناپذیر زندگی سازمانی است. بی توجهی به موضوع تعارض، آثار سوء سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و از بین رفتن تعادل و پویایی موسسات را به دنبال خواهد داشت. هدف نهایی مطالعه حاضر عبارت است از: 1) بررسی وضعیت موجود و اندازهگیری میزان تعارض شغلی بین کارکنان موسسات دولتی؛ 2) سنجش ساختار سازمانی از سه بعد رسمیت، پیچیدگی و تمرکز؛ 3) بررسی ارتباط بین میزان تعارض با هر یک از سه بعد ساختار رسمیت، پیچیدگی و تمرکز؛4) تعیین شدت و ضعف رابطه هر یک از سه عامل مذکور با میزان تعارض در پژوهش حاضر، عوامل و نشانههای به وجود آورنده تعارض به سه گروه فردی، گروهی و سازمانی تقسیم و شاخصهای اندازهگیری در مدل مفهومی طرح گردید. در طرح سئوالات مربوط به تعارض از پرسشنامه دوبرین استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، 25 موسسه دولتی شهرستان آستارا بود که جهت سنجش میزان تعارض، 110 پرسشنامه بین کارکنان و جهت سنجش ابعاد ساختار 25 پرسشنامه بین مدیران با روش نمونهگیری چند مرحلهای توزیع شد. از 110 پرسشنامه سنجش تعارض، 97 پرسشنامه و تمامی 25 پرسشنامه سنجش ابعاد ساختار تکمیل و اعاده شده. اعتبار پرسشنامه با روش آزمون مجدد و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ همچنین روایی پرسشنامه از طریق آنالیز واریانس تأیید شد. از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، 4 گروه امتیاز مربوط به میزان تعارض، پیچیدگی، رسمیت، و تمرکز برای هر موسسه به دست آمد که با استفاده از رگرسیون چند متغیره و آزمون F برابری میانگینها و محاسبه T و تعیین درجهی اهمیت و سطح معناداری فرضیههای پژوهش مورد سنجش واقع شد. یافتههای پژوهش بدین قرارند: 1) به طور کلی بین ساختار سازمانی و میزان تعارض رابطه وجود دارد؛ 2) مؤسسات دولتی با عناوین شغلی بالا، سطوح سلسله مراتب بیشتر، تعداد مکانهای فیزیکی زیادتر، تعارض شغلی بیشتری دارند؛ 3) با افزایش مقررات و دستورالعملها و روشهای انجام کار به صورت مکتوب و مدون و کنترل برای رعایت استانداردها، میزان تعارض شغلی افراد نیز افزایش مییابد؛ 4) بین میزان تمرکز و تعارض در موسسات دولتی رابطهای ضعیف وجود دارد که به کل جامعه قابل تعمیم نیست؛ 5) از بین سه عامل ابعاد ساختار به ترتیب عامل پیچیدگی، تمرکز و رسمیت بیشترین رابطه را با تعارض داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعارض، رسمیت، پیچیدگی، تمرکز، تعارض سازنده، تعارض ویرانگر
عنوان انگلیسی
A Study of Relationship between job Conflict and the Structure of Public Organizaiton
چکیده انگلیسی مقاله
Conflict is inevitable in the organization. Neglecting confliction. Neglecting conflict will result in adverse political, social, and economic impacts,destroying the organization's balance and dynamism. The ultimate aim of the present study is as follows: assessing the status quo and measuring the job conflicts among employees of state-owned bodies evaluating the organization from the three dimensions of formality, complexity, and concentration studying the relationship between conflict and each one of the three dimensions of formality, complexity,and concentration determining the impact of each factor on conflict The present research divides the factors leading to conflict into individual,collective,and organizational and presents an inferential model for measurement. The Dobrin questionnaire model has been used to assess conflict. Subjects were from 25 state-owned bodies in Astara province. To assess conflict, 110 questionnaires were given to employees and to assess the dimensions of structurd, 25 questionnaires were given to the managers using the multi-level selection model. 97 or the 110 questionnaires given to employees and all the ones given to the executives were filled and returned. The reliability of the guestionnaires was determined using Cronbach's Alpha method, and the validity was determined using variance analysis. Data analysis yielded 4 categories for conflict, complexity,formality, and concentration for each institution. These were evaluated using the multiple variable regression, F test, and T calculation, as well as determining the importance and meaningfulness of the research hypotheses. Findings are as follows: In general, there is a relationship between the organization's structure and level of conflict. Job conflict is higher in state owned bodies because of higher job positions, more hierarchies, more locations. Job conflict increases with increased rules, regulations, as well as written directions on how to do the job and abide by the standards. There is little connection between concentration and conflict on state-owned bodies and cannot be generalized for the entire population Complexity, concentration, and formality respectively have the highest relationship with conflict.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صاحب بدری پشته | saheb badri poshteh
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
حمیده برزن | hamideh barzan
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202257.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات