این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۵۱-۸۲

عنوان فارسی مطالعه کیفی اعتیاد در سالن‌های زیبایی و باشگاه‌های ورزشی
چکیده فارسی مقاله هدف: گسترش الگوی جدید تبلیغات درباره مواد مخدر طی سال‌های اخیر، رشد آمار اعتیاد زنان در موارد پرخطری چون مواد روان‌گردان و محرک را در پی داشته است. تبلیغ و توزیع مواد مخدر صنعتی در برخی سالن‌های زیبایی و ورزشی از عوامل این افزایش معرفی شده است. این مطالعه به بررسی کیفی این پدیده نوظهور در جامعه ایرانی پرداخته است. روش: این تحقیق با رویکرد کیفی و  با استفاده از مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق و نیمه ساخت‌یافته با 42 نفر از زنانی که اصطلاحاً مشتریان، ویزیتورها و میزبانان نامگذاری شده‌اند انجام شده است. برای تحلیل اطلاعات از تکنیک نظریه زمینه‌ای و روش کدگذاری نظری استفاده شده است. یافته‌ها: غلبه هنجارهای مردانه، استرس اجتماعی، دیدگاه ظاهرگرایانه به بدن، جامعه پذیری جنسیتی، احساس فرودستی منزلت اجتماعی و تأثیرپذیری از  رسانه‌های جمعی به عنوان شرایط علی؛ استفاده ابزاری از بدن  و کسب هویت زنانه به عنوان شرایط بسترساز؛ جمع‌های زنانه و بازار پررونق به عنوان شرایط مداخله‌گر؛ دست کم گرفتن مواد، سهولت استعمال، مصرف خودسرانه و استفاده ابزاری از مواد به عنوان استراتژی‌ها و تشدید و تغییر الگوی مصرف مواد، طرد و بی‌اعتباری و احساس گناه به عنوان بعد پیامدی این پدیده شناسایی شده‌اند. نتیجه‌گیری: در بسیاری موارد مصرف تفننی مواد به مصرف دائمی منجر می‌شود. شیوع تجویز مواد در سالن‌های زیبایی و عرضه داروهای بدن‌سازی و قرص‌های لاغری در سالن‌های ورزشی می‌تواند این خطر را تشدید کند. بنابراین قرار گرفتن در معرض مصرف مواد به واسطه محیط‌های زنانه به منزله هسته مرکزی تحقیق به عنوان یک مسأله نوپدید رو به گسترش ضرورت توجه سیاستگزاران حوزه مقابله و پیشگیری را ایجاب می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصرف مواد، سالن زیبایی، سالن ورزشی، اعتیاد، سرمایه جنسی

عنوان انگلیسی Qualitative Study of Addiction in Beauty Salons and Sports Gyms
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The Spread of a New Trend in Drugs Advertisement in the Recent Years Has Caused a Hike in Addiction among Women in High-Risk Cases Such as Hallucinogenic and Stimulating Drugs. Distribution and Advertisement for Synthetic Drugs in Beauty Salons and Gyms Have Been Implicated in This Hike. With the Aim of Investigating This Claim, the Present Research Has Engaged in the Qualitative Study of This Phenomenon in Beauty Salons and Gyms. Method: This Research Has Been Performed with a Qualitative Approach and Using Collaborative Observation and Deep and Semi-Structured Interview with 42 Women Who Are Referred to as Clients, Visitors, and Hosts. To Analyses the Data, the Grounded Theory Technique and the Theoretical Encryption Method Have Been Utilized. Findings: The Prevalence of Masculine Norms, Social Stress, a Body-Conscious View, Gender Sociability, Social Inferiority, and Influence from Social Media as the Ideal Image; Using One's Body as a Tool and Gaining a Feminine Identity as the Prerequisite Conditions; Female Gatherings and a Thriving Market as the Interfering Conditions; Underestimating the Drugs, the Ease of Use, Excessive Use and Abuse of Drugs as the Strategies; and the Aggravation and Alteration of the Models of Drug Use, Rejection and Discredit and Guilt as the Repercussion Aspect are Significant. Conclusions: In Many Cases the Recreational Use of Drugs leads to the Permanent Use of Drugs. The Prescription of Drugs in Beauty Salons and the Sale of Fitness and Weight Loss Supplements in Sports Gyms May Increase This Risk. Therefore, the Exposure to Drug Use Through Female Environments as the Core of This Research Must Be Considered as an Emerging Phenomenon by the Policymakers in the Combat and Prevention Authority.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میلاد نوروزی | MILAD NOROWZI
Department of Sociology
گروه جامعه شناسی

محسن نیازی | Mohsen Niazi
Department of Sociology
گروه جامعه شناسی


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1342-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات