این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۱۸۳-۲۰۲
عنوان فارسی
پیش بینی تمایل به اعتیاد بر اساس عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی و کارکردهای شناختی اجرایی مغز
چکیده فارسی مقاله
چکیده هدف: این مطالعه به منظور بررسی نقش کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی در گرایش به مصرف مواد در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. از بین این دانشجویان نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامههای گرایش به اعتیاد وید و بوچر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن، مقیاس نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسکی و آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام از طریق نرمافزار تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفههای عاطفه مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، تعداد طبقات، تمرکز مجدد مثبت و آمادگی به اعتیاد همبستگی منفی و معنادار و بین مولفههای عاطفه منفی، فاجعه سازی، ملامت دیگران، درجاماندگی و آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. اما بین مولفههای ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، دیدگاه گیری و آمادگی به اعتیاد رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفههای عاطفه منفی، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و ملامت دیگران قادرند تمایل دانشجویان به مصرف مواد را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کارکردهای شناختی اجرایی مغز، عاطفه مثبت و منفی و نظم جویی شناختی هیجانی در گرایش دانشجویان به مصرف مواد موثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Psychological correlates of tendency to Substance use in students: Cognitive and executive functions of the brain, Positive and negative affection, Cognitive emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The purpose of this study was to investigate the role of cognitive and executive functions of the brain, positive and negative affect and Cognitive emotion regulation tendency to substance use in students. The method of this research was correlational and statistical population of all bachelor and masters students studying in the academic year 1396-1397. Among these students, samples of 200 persons were selected by available sampling method and filled out addiction tendency questionnaire, Weed and Butcher, Positive and Negative Affect Schedule of Watson and Tellegen, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Garnefski and Wisconsin card sorting test. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis using software. The results of this study showed that there was a significant negative correlation between positive affective companents, refocus on planning, positive reappraisal, number of classes, positive re-focusing and addiction preparation. There was a significant positive correlation between negative affective components, catastrophizing, other-blame, inclining and addiction preparation. However, there was no significant relationship between the components of self-blame, acceptance, rumination, putting into perspective and addiction preparation. The results of multiple regression showed that negative affective companents, refocusing on planning and other- blame, predicted students` tendency to substance use. The results of this study showed that cognitive functions of the brain, positive and negative affect and Cognitive emotion regulation are effective tendency to substance use in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صادق رضائی ترازوج | Sadegh Rezaei Tarazooj
Payame Noor University, Guilan, Iran
دانشگاه پیام نور آستانه
مجید برادران | Majid Baradaran
Payame noor University, Guilan, Iran
دانشگاه پیام نور آستانه
رضا سلطانی شال | Reza Soltani Shal
University of Gilan, Guilan, Iran
دانشگاه گیلان
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1904-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات