این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۲۳۵-۲۵۸

عنوان فارسی تحلیل ساختاری تأثیر سبک‌های تصمیم‌گیری بر آمادگی اعتیاد دانشجویان با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان
چکیده فارسی مقاله هدف: تبیین روابط ساختاری اثر سبک‌های تصمیم‌گیری بر آمادگی اعتیاد در دوران تحصیلی دانشجویی با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای راهبرد تنظیم شناختی هیجان است. روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی بود، جامعه آماری دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 610 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های سبک‌های تصمیم‌گیری (DMSQ)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و آمادگی اعتیاد بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری با روش کمترین مربعات جزئی انجام شد. مدل اندازه­گیری شامل پایایی ترکیبی، آلفای کرانباخ، روایی همگرا و واگرا مورد بررسی قرار گرفتند و اصلاحات لازم انجام شد. مدل ساختاری نیز شامل ضرایب معناداری، بارهای عاملی و شاخص ضریب تعیین بود که برای بررسی فرضیه‌ها استفاده شد. یافته‌ها: حاکی است راهبرد تنظیم شناختی هیجان منجر به کاهش اعتیاد می‌شود؛ اما سبک‌های تصمیم‌گیری منجر به کاهش تنظیم شناختی هیجان دانشجویان شده و در نتیجه منجر به افزایش اعتیاد می‌شود. نتیجه­گیری: این مطالعه بر اهمیت توسعه تنظیم شناختی هیجان که می‌تواند به‌عنوان راهبردی مؤثر در مخاطرات دوران حساس تحصیلی و دانشجویی در نظر گرفت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های تصمیم‌گیری، تنظیم شناختی هیجان، آمادگی اعتیاد.

عنوان انگلیسی Structural analysis the effect of decision making styles on students' addiction preparedness by mediating cognitive emotion regulation
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The explanation of the structural relationships of the decision making styles on the preparation of addiction in the student's academic period is considered by considering the role of the mediating role of the cognitive management strategy of excitement.  Method: The present study is based on the purpose of the application, and in terms of data collection method, The statistical population of the new entrance students was Tehran University. Using multistage cluster sampling, 610 students were selected. The instruments used included questionnaire of decision making styles (DMSQ), cognitive emotion regulation (CERQ) and addiction preparedness. Data analysis was performed using structural equation modeling (method of partial least square). Measurement model (Cronbach's alpha, composite reliability, convergent validity, and discriminant validity) and structural model (significant coefficients, factor loadings and the coefficients of determination) were evaluated. Results: The cognitive strategy of excitement suggests reducing addiction; but decision-making styles have led to a reduction in cognitive management of student excitement, resulting in an increase in addiction. Conclusion: This study focuses on the importance of development of cognitive emotion management, which can be considered as an effective strategy in the perilous and academic periods.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم حسینی | Maryam hosseini
دانشگاه پردیس فارابی، تهران، ایران.

فرشید ابراهیمی | Farshid Ebrahimi
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

سید سجاد طباطبائی | Seyed Sajjad Tabatabaei
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2136-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات