این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ ایلام، جلد ۱۶، شماره ۴۸ , ۴۹، صفحات ۱۳۲-۱۴۶

عنوان فارسی شناسایی و بررسی موانع توسعۀ بازار داخلی صنایع دستی استان ایلام
چکیده فارسی مقاله صنایع دستی از صنایعی به شمار می‌رود که از ظرفیت‌های لازم برای توسعۀ سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب و کارهای مولد برخوردار است و با قابلیت اشتغال مفید و تولید مؤثر، می‌تواند نقشی تأثیرگذار بر افزایش سرانۀ درآمد ملی داشته باشد. این پژوهش از نوع کمی و هدف و ماهیت آن، کاربردی است و از نظر گردآوری داده‌ها نیز توصیفی - پیمایشی می‌باشد. در پژوهش حاضر، به شناسایی و بررسی مهمترین موانع توسعۀ بازار داخلی صنایع دستی استان ایلام که دارای توانمندی‌های مناسبی می‌باشد، پرداخته شده است. جامعۀ پژوهش؛ شامل 506 نفر از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فعالان صنایع دستی، مدیران و کارشناسان بوده است. برای تعیین نرمال بودن جامعۀ مورد مطالعه، از آزمون کلموگرف - اسمیرنف استفاده شده و حجم نمونه، با استفاده از جدول کرسجی و مورگان 201 نفر برآورد گردیده است. روایی پرسش‌نامه (ابزار تحقیق) توسط خبرگان (استادان دانشگاه) بررسی و تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب آزمون 0.903 استفاده شد. داده‌های پژوهش، با استفاده از نرم‌افزار SPSS، تجزیه و تحلیل و در محیط نرم‌افزار LISREL، آزمون تحلیل عاملی تأییدی انجام گردید. برای شناسایی موانع، از تحلیل عاملی اکتشافی و برای تعیین تعداد عوامل قابل استخراج در اجرای تحلیل عاملی، از ملاک کیسر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از میان عوامل (موانع) اصلی، عامل بازاریابی و فروش، با بار عاملی 3.089، مهمترین مانع توسعۀ بازار داخلی صنایع دستی استان ایلام به شمار می‌رود. تدوین برنامۀ جامع بازاریابی صنایع دستی، برگزاری دوره‌های آموزش نوین و گسترش برنامه‌های ترویجی و تبلیغی؛ از جمله راهکارهای موجود برای بهبود و توسعۀ بازار داخلی صنایع دستی استان ایلام می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موانع، بازار داخلی، صنایع دستی، استان ایلام،

عنوان انگلیسی Identify andAssessthe Barriers tothe Development ofthe Local MarketHandicraftsIlam
چکیده انگلیسی مقاله A handicraft industry is one of the necessary capacities for enterprise development and creation of businesses is capable of generating. This industry with the ability to employment useful and influential role in the increase of per capita national income can be.Inthisresearch wasto identifyandevaluate themost importantbarriers tothe development ofthe internalmarket craftsIlam(which hasgoodcapabilitiesin the field ofhandicraft) is discussed. To determine the normality of the study population (506 people) Kolmogorov _Smimovz test was used and the sample using the table Krejcie and Morgan estimated 201 people. Validity (surveys) by experts (university professors) review and approval, and Cronbach's alpha was used to determine the reliability of the test (test coefficient 0.903). The obtained data were analyzed using SPSS, LISREL. Results showed the factors (barriers), Marketingandsales (with a load factor of 3.089) isthe main obstacle tothe development ofthe internal markethandicrafts Ilam.Comprehensive marketingplan handicrafts,newtrainingcourses and Expand programs promoting such guidelines to develop the domestic market handicraftsIlam province.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله barriers, Local Market, Handicrafts, Ilam Province

نویسندگان مقاله نبی امیدی |


محمدرضا امیدی | mohammad reza


اسفندیار محمدی |



نشانی اینترنتی http://www.farhangeilam.ir/article_16234_678d978208cf80b170a401edaa3136bc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1002/article-1002-202629.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات