این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۵

عنوان فارسی شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان متوسطه شهر بیرجند در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اینترنت، از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های نوین ارتباطی است. برخلاف کاربردهای مثبت اینترنت، وجود رفتارهای افراطی و عوارض زیان‌آور ناشی از آن به‌ویژه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان، توجّه همگان را به خود جلب کرده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان متوسطه شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه مقطعی، در سال 1393 بر روی 400 دانش‌آموز دختر و پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر بیرجند که به روش خوشه‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد. در این مطالعه برای جمع‌آوری داده‌ها علاوه بر پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، از پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ برای بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و از پرسشنامه استاندارد DASS-21برای بررسی اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان استفاده شد. داده‌ها، پس از جمع‌آوری، توسط نرم‌افزار SPSS (ویرایش 18) در سطح معنی‌داری 05/0 α=تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: از نظر شیوع اعتیاد به اینترنت، 8/73درصد دانش‌آموزان، کاربر معمولی بودند و 5/20 درصد آنها اعتیاد به اینترنت خفیف و 8/5‌درصد، اعتیاد به اینترنت شدید داشتند. یافته‌ها نشان داد که میانگین نمره اضطراب، استرس و افسردگی در دانش‌آموزان معتاد به اینترنت، به‌طور معنی‌داری از کاربران عادی بیشتر بود (001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع قابل توجه اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان و ارتباط معنی‌دار آن با اضطراب، استرس و افسردگی، برنامه‌ریزی برای اقدامات مداخله‌ای در راستای پیشگیری از آسیب به نوجوانان که به‌طور روزافزونی با اینترنت سروکار دارند، ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد به اینترنت، دانش‌آموزان، اضطراب، متوسطه، بیرجند

عنوان انگلیسی Prevalence of Internet Addiction and its relationship with anxiety, stress, and depression in intermediate students in Birjand city in 2014
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Internet is one of the most advanced new communication means. Despite the positive uses of it, occurrence of excessive behaviors and detrimental effects of internet addiction particularly in adolescents has attracted everyone's regard. Thus,the aim of the present study was to determine the prevalence of this problem among Birjand intermediate school students and its relationship with their anxiety, stress , and depression. Materials and Methods: This cross sectional study was conducted in 2014 on 400 male and female intermediate students of Birjand who were selected through cluster sampling. In addition to employing a demographic variables questionnaire, other data collection was carried out using Young's Internet addiction test and DASS-21 stress, anxiety , and depression scale questionnaire. Then,the final obtained data was analyzed using SPSS software (V:18) . and a= 0.05 was taken as the significant level. Results: It was found that 73.8% of the students were normal users, 20.5% had low addiction and 5.7% had a severe addiction to internet .The findings showed that the mean scores of stress, anxiety , and depression in students addicted to internet were significantly higher than normal users` (P< 0.001). Conclusion: Results indicated a high prevalence of internet addiction in the students and had significant relationships with anxiety, stress , and depression.This is something that necessitates . interventions aiming at preventing various harms to them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internet, .Addiction, Intermediate students, Birjand

نویسندگان مقاله امیر طیوری | amir turi
faculty of public health, birjand university of medical sciences, birjand, iran;
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمدرضا میری | mohammadreza miri
birjand university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

داود بهشتی | davoud beheshti
faculty of public health, birjand university of medical sciences, birjand, iran;
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

الهه یاری | elahe yari
faculty of public health, birjand university of medical sciences, birjand, iran;
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

حوریه خدابخشی | horei khodabakhshi
faculty of public health, birjand university of medical sciences, birjand, iran;
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند-دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

غلامرضا عنانی سراب | gholamreza anani sarab
department of laboratory sciences, faculty of paramedical sciences, birjand university of medical sciences, birjand, iran
ایمنوهماتولوژی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-825-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده توصیفی- تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات