این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۹، صفحات ۲۳۳-۲۵۰

عنوان فارسی بررسی نقش تمییزی تاب‌آوری روان‌شناختی و سبکهای مقابله‌ای هیجان‌مدار و مسئله‌مدار در پیش‌بینی پروفایل آشفتگی روان‌شناختی دانشجویان و مقایسۀ آن بر اساس جنسیت
چکیده فارسی مقاله بررسی نقش تمییزی سبکهای مقابله‌ای و تاب‌آوری روان‌شناختی در پیش‌بینی پروفایل آشفتگی روان‌شناختی در دانشجویان. روش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و علّی مقایسه‌ای و جامعۀ آماری آن، دانشجویان غیر بومی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از این جامعه، 200 دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه ارومیه به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ پروفایل آشفتگی روان‌شناختی، مقیاس تاب‌آوری و پرسشنامۀ سبکهای مقابلۀ اندلر و پارکر استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیّره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بین تاب‌آوری و پروفایل آشفتگی روان‌شناختی همبستگی منفی؛بین پروفایل آشفتگی روان‌شناختی و سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و اجتنابی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و متغیّرهای سبکهای مقابله‌ای(هیجان‌مدار)، تاب‌آوری و جنسیت به خوبی توانستند پروفایل آشفتگی روان‌شناختی را پیش‌بینی کنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیّره نشان داد که میزان مؤلفه‌های پروفایل آشفتگی روان‌شناختی(افسردگی، اضطراب و استرس) در دانشجویان دختر و پسر به طور آماری متفاوت است. نتیجه‌گیری: با بهبود سبکهای مقابله‌ای و افزایش سطح تاب‌آوری دانشجویان، میزان افسردگی، اضطراب و استرس کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌آشفتگی، سبکهای مقابله‌ای، تاب‌آوری، دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Role of Distinguished Psychological Resilience and Coping Styles Emotional -Oriented Coping and Problem-Focused Coping Styles in Predicting Students' Psychological Distress Profile and Comparison on the Basis of Gender
چکیده انگلیسی مقاله Depression, anxiety and stress can be a precursor to substance and alcohol abuse and even suicide. The purpose of this study was to determine the role of distinguished psychological resilience and coping styles emotional -oriented coping and problem-Focused Coping Styles in predicting students' Psychological Distress Profile And comparison on the basis of gender. Method: The method of the study was correlational and causal comparative. The entire population of the study consisted of non-native students in Oromieh University in the academic year 2015-2016. Out of this population, 200 students were randomly selected who were staying at Oromieh University dormitories. Of these students 50% (n=100) were female, and the other half were male. In order to collect data, the adolescents responded to Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) Questionnaire, the Resiliency Scale and Endler and Parker’s Coping Questionnaire was used. Information obtained was analyzed by using multivariate analysis of variance and multiple regression analysis. Results: The results showed that there was a significant negative correlation between resiliency and Psychological Distress Profile. There was significant positive correlation between emotional and avoidant coping styles,. There also existed a significant relationship between Psychological Distress Profile and emotion based and avoidant coping styles and variables of coping style (emotion-based), resiliency, and gender well predicted Psychological Distress Profile (R2=%33). A analysis of multivariate data indicated, that the elements of Psychological Distress Profile (nostalgia for the family, the desire to return to family and consistency) different statistically (P< 0/01) in male and female students. Conclusion: Base upon this result can be Conclude that with improving the level of coping styles and resiliency of students, depression, anxiety and stress are reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychological distress profile, coping styles, resiliency

نویسندگان مقاله اسماعیل سلیمانی |
دکترای روان شناسی، استادیار روان شناسی دانشگاه ارومیه، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

کریم بابایی |
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

اکبر عطادخت |
دکترای روانشناسی، دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_356_fef02bf9322258380a04482d0abc4247.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202689.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات