این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۶۲۱-۶۴۳

عنوان فارسی تدوین شاخص‌های علم و فنّاوری و شاخص‌های دانایی ‏محوری بر اساس الگوی استراتژیک دانایی در جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش، تدوین شاخص‌های اندازه‏گیری کمّی وکیفی علمی و فنّاوری و شناسایی و احصای مهم‏ترین ابعاد شاخصه‏ها و مؤلفه‏های اصلی دانایی بر اساس الگوی استراتژیک دانایی در جمهوری اسلامی ایران بود. روش:پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا، دلفی، مصاحبه و پرسشنامه صورت گرفته است. پس از جمع‏آوری داده‏ها، نتایج توسط نرم‏افزارهای آماری با استفاده از آزمون مجذور کای دو تجزیه و تحلیل شد. برای شناسایی شاخص‌ها، طی فرایندی، شش گام برداشته شده که بر اساس شیوه‏های تحلیلی متمرکز بر معنا و روش گروه کانونی صورت پذیرفته است. یافته‏ها: انسان دانا، سازمان دانا و جامعۀ دانا، ابعاد اصلی الگوی تحقیق را تشکیل می‏دهند. زیرگروههای ابعاد مذکور بر اساس یافته‏های حاصل از پرسشنامه از آزمون فریدمن و میانگین رتبه‏ای طبقه‏بندی شد و در نهایت، الگوی استراتژیک دانایی‏محوری در بخش علم و فنّاوری طراحی و ارائه شد. نتیجه‏گیری: نتیجۀ این پژوهش، شناسایی و دستیابی به شاخص‌های تازه‏ای است که علاوه بر قدرت سنجش، در بسیاری از کشورهای پیشرو در عرصۀ علم و فنّاوری، در حال استفاده است. در این مورد می‏توان گفت این الگو و شاخص‌های مذکور در اجرای برنامه‏ها و سیاستهای آیندۀ کشورمفید بوده، به شناخت دقیق وضع موجود کمک شایانی می‏کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Measures of Science and Technology and Measures of Knowledge and Wisdom Based on Wisdom Strategic Model in Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد محمودی میمند | mahmoudi maymand
دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

سید جواد میر امینی | seyed javad mir amini
مدرس دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_92_bc0adb0f72004d3c57061ac222c0b5e3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-202734.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات