این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۳، شماره ۷، صفحات ۲۷۱-۲۹۶

عنوان فارسی ارزیابی میزان مسئولیت‌پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این مقاله، بررسی مسئولیت‌پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان بوده است. روش: روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه‌ کاشان بود که از میان آنها 149 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در تحقیق حاضر از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ مسئولیت‌پذیری در قالب 42 گویۀ بسته‌پاسخ با طیف پنج درجه‌ای لیکرت بود. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه توسط افراد متخصص مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 86/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح استنباطی (آزمون t تک‌نمونه‌ای، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس) با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس صورت گرفت. یافته‌ها: یافته ها نشان داد: میانگین هر یک از مؤلفه‌های مسئولیت‌پذیری بالاتر از حد متوسط است. بین میزان مسئولیت‌پذیری دانشجویان بر حسب جنسیت، تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشتۀ تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار است. نتیجه‌گیری: دانشجویان تمایل دارند هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند و به موقع تمام کنند؛ به قوانین دانشگاه پایبند و متعهدند؛ خود را در حفظ اموال عمومی دانشگاه مسئول می‌دانند. همچنین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین اشکال سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی، باید برای آموزش و تقویت مهارتها و قابلیتهای اجتماعی و از جمله مسئولیت‌پذیری در عرصه‌های فردی و اجتماعی تلاش کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Assessment of Students Responsibility in University of Kashan
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد امینی |


حمید رحیمی |


معصومه صالحی |


سمیه موسوی |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات