این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳-۱۴

عنوان فارسی ارتباط مؤلفه های هیجانی و شناختی شادی با موفقیت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف: افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان، از اهداف مهم مراکز آموزش عالی کشور محسوب می‌شود؛ لذا توجه به عوامل مؤثّر بر آن، قابل اهمیت است. از این رو، تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط شادی با موفقیت تحصیلی انجام گرفته است.روش: روش مقاله زمینه یابی(Survay ) است. شرکت‌کنندگان پژوهش 530 نفر (353 دختر و 177 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به وسیله مقیاسهای عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و رضایت از زندگی (SWLS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین برای تعیین موفقیت تحصیلی آزمودنی‌ها، معدل تحصیلی آنان مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه‌ها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از روش تحلیل عاملی احراز شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامه‌ها بود.یافته ها: نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلّفه شناختی شادی (رضایت از زندگی) پیش‌بینی‌کننده مثبت و معنادار برای موفقیت تحصیلی است، اما مؤلّفه هیجانی شادی (عواطف مثبت و منفی) از قدرت پیش‌بینی معنادار برای موفقیت تحصیلی برخوردار نیست. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان دادند که رضایت از زندگی به عنوان مؤلفه شناختی شادی، یکی از عوامل مؤثّر در افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عواطف مثبت و منفی،رضایت از زندگی،موفقیت تحصیلی،

عنوان انگلیسی The Relationship Between Affective and Cognitive Components of Happiness, and Academic Success
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نعیمه کهولت |


بهرام جوکار |



نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات