این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۶۱-۴۸۸

عنوان فارسی جامعه‌شناسی زمانمندی زندگی روزمره در گروه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: شهروندان شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله پژوهش پیش‌رو درباره زمان و زمانمندی در زندگی روزمره است که به تبیین تفاوت‌های موجود در زمانمندی گروه‌های طبقاتی و سنی می‌پردازد. برای تحلیل این تفاوت‌ها از روش‌شناسی دیالکتیکی گورویچ در تحلیل مقیاس‌های زمانی طبقات اجتماعی و نظریه شکاف نسلی کارل مانهایم استفاده شد. روش پژوهش، از نوع پیمایشی است که طی آن 586 نفر از شهروندان 20 تا 55 ساله اصفهانی بررسی شدند. برای انتخاب جامعه نمونه، از دو شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای (تفکیک طبقاتی مناطق و محله‌های شهر) و نمونه‌گیری سهمیه‌ای استفاده شد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌ای صورت گرفت که نگارندگان تهیه کردند. گروه‌های طبقاتی و سنی در 19 بعد زمانی و سپس در 2 گونه عمده زمانی (زمانمندی توسعه‌مدار و زمانمندی توسعه‌ستیز) مقایسه شدند. نتایج نشان می‌دهد میانگین زمانمندی توسعه‌مدار با ویژگی‌هایی چون حرکت پیوسته، سرعت متعادل، قطعیت در تعیین هدف‌ها و مسیر زندگی و جهت‌گیری معطوف‌به‌آینده، در طبقات بالا و متوسط، بیشتر از طبقات پایین و در نسل میانسال، بیشتر از جوانان است. قشرهای پایین جامعه و جوانان به‌دلیل تجربه ناامنی‌های اقتصادی، بیش از دیگر گروه‌ها در معرض گسستگی‌ها و بی‌نظمی‌های زمانی (زمانمندی توسعه‌ستیز)‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The sociology of every day temporality in social groups (The case study of Isfahan city
چکیده انگلیسی مقاله The research is about the study of time and temporality in everyday life which explains the existed differences in social groups temporality. In order to analyze these differences, Gurvich's dialectical methodology to analyze the time scales of social classes and Karl Mannheim generation gap theory has been used. The research method is based on survey in which 586 persons of Isfahanian citizens aged 20-55 years old were studied. To select the sample population, two methods of cluster sampling (class seperation of urban erea and neighborhoods) and quota sampling were used. The data collection method is a researcher-made questionnaire. Class and age groups were compared in 19 dimensions of time and then in two major types of temporality: "development-oriented and "development- confronted" temporality. Results show, the mean of development-oriented temporality with traits such as continuous movement, balanced speed, certainty in determining the goals and way of life, and the orientation towards the future, in upper and middle classes is higher than lower classes and in the middle age is more than young people. The lower classes of society and young people are more exposed to temporal ruptures and irregularities (development- confronted temporality) than other groups due to the experience of economic insecurity. The formation of conflicting times at the micro level of every day life is one of the main obstacles to the formation of coherent processes of development at the macro level of society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا ذاکری نصرآبادی |
مربی و دانش‌آموختة دکتری گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور

محمدجواد زاهدی |
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور

وحید قاسمی |
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان

امیر ملکی |
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_73397_c7f275a2b70e3de5fa48e2b3ba75ef0c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-2029262.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات