این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۲۱۱-۲۱۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش تغذیه در دوران بلوغ، بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر بیرجند
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: جهش رشد در دوره نوجوانی و به‌ویژه وقوع قاعدگی در دختران، سبب افزایش نیازهای تغذیه‌ای این سنین می‌شود. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش تغذیه بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهرستان بیرجند انجام شده است. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 120 نفر از دانش‌آموزان پایه دوم راهنمایی شهر بیرجند در سال 1391، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی، در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای بود که قبل و یک‌ ماه بعد از مداخله آموزشی (به‌روش سخنرانی و پرسش و پاسخ) توسط دانش‌آموزان تکمیل شد. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزارSPSS (ویرایش 16)، با استفاده از آزمون‌های کای‌دو، تی‌مستقل، تی‌زوجی و Anova، در سطح معنی‌داری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی گروه مداخله، پس از آموزش، از 57/4±35/21 به4/4±66/26 افزایش یافت (001/0>P) و نمره عملکرد آنها از 84/1±39/7 به 86/1±31/8 افزایش یافت (04/0P<)؛ همچنین بین تغییرات میانگین نمره آگاهی بین گروه‌های مداخله و کنترل پس از آموزش تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (05/0P<)، اما بین اختلاف میانگین نمره عملکرد دو گروه، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش به‌شیوه سخنرانی و پرسش و پاسخ، می‌تواند موجب افزایش قابل توجه آگاهی و تاحدودی بهبود عملکرد تغذیه‌ای نوجوانان گردد؛ اگر چه برای ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای، استفاده از روش‌‌های مؤثّرتری توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، عملکرد، تغذیه، بلوغ، آموزش

عنوان انگلیسی Effect of nutrition education during puberty on nutritional knowledge and behavior of secondary School female students in Birjand in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Growth spurt during adolescence, particularly the occurrence of menstruation in girls, increases their nutritional needs. The present study aimed at determining the effect of nutrition education on nutritional knowledge and Behavior of secondary school female students in the city of Birjand. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 120 second grade secondary students in Birjand in 2012 were selected through two-stage cluster sampling method and were randomly divided into intervention and control groups. Data collection tool was a questionnaire which was completed by the students both before and one month after intervention. The obtained data was analyzed by means of descriptive and analytical statistics including chi-square, independent and paired t-tests, and ANOVA at the significant level of 0.05 using SPSS software (V:16). Results: Mean scores of nutritional knowledge in the intervention group after education increased from 21.35±4.57 to 26.66±4.4 (P>0.001) and their mean performance increased from 1.84±7.39 to 1.86±8.31 (P< 0.04). A significant difference in mean scores of knowledge between the control group and the intervention group was observed (P< 0.05). However, performance mean difference between the two groups was not significant. Conclusion: Education through lecture and asking/answering questions can significantly increase adolescents’ awareness and to some extent, their nutritional performance, although more effective methods are advised to promote the situation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Behavior, Nutrition, Maturity, Education

نویسندگان مقاله علی وفایی نجار | ali vafaee najar
department of health management school of health mashhad university of medical sciences mashhad, iran;
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مهدیه سپاهی باغان | mahdieh sepahi baghan
school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسین ابراهیمی پور | hossein ebrahimipour
health sciences research center department of health and management school of health mashhad university of medical sciences mashhad, iran;
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محمدرضا میری | mohammad reza miri
department of public health, school of public health, university of birjand, birjand, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

حبیب الله اسماعیلی | habibollah esmaily
department of biostatistics, school of public health, university of medical sciences, mashhad, iran.;
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

الهه لعل منفرد | elahe lael monfared
school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نسیم میرزایی | nasim mirzae
school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1322-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات