این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۴، شماره ۱۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۳

عنوان فارسی فرهنگ عامه ایرانی در سفرنامه ابن‌بطوطه
چکیده فارسی مقاله فرهنگ عامه به شناخت عادات، رسوم، حکایت­ها، باورها، سرودها، مثل­ها و گفتار شفاهی مردم می­پردازد و امروزه در حوزه­های مختلف علوم انسانی، ازجمله جامعه­شناسی و شاخه­های آن، تاریخ، روان­شناسی، ادبیات، هنر و حتی ادیان بررسی می­شود. ادبیات در مفهوم خاص و در شاخه­های مختلف، سرشار از عناصر فولکلور است و توجه ویژه به آن در حوزه مطالعات میان­رشته­ای، نگرشی نو است. سفرنامه نوعی گزارش است که سفرنامه­نویس در آن اوضاع شهرها و سرزمین­هایی را که بدان­جا سفر کرده است، از زاویه دید خود و در نتیجه ارتباط مستقیم به تصویر می‌کشد. سفرنامه­ها دربردارندۀ اطلاعات مفیدی هستند که از طریق آن می­توان به واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دوره­های مختلف تاریخ ملت­ها پی برد. همچنین یکی از راه­های مهم شناخت ملت­ها و مقایسه آن­ها با یکدیگر و بهترین روش برای شناخت پدیده­های گوناگون مرتبط با فرهنگ عمومی و ارتباطات اجتماعی است که حتی منابع تاریخی دربارۀ آن­ها سکوت کرده­اند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی سفرنامه ابن­بطوطه عناصر فرهنگ عامه و فرهنگ عمومی و ارتباطات اجتماعی ایرانیان (ادبیات فولکلور ایران) را بررسی می‌کند و به معرفی رفتارهای مبتنی بر فرهنگ عمومی از نگاه سفرنامه­نویس مغربی- که در دوره مغول به نقاط و شهرهای مختلف ایران سفر کرده است- می­پردازد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که عناصر فولکلور در سفرنامه ابن­بطوطه در بخش ایران جایگاه خوبی دارد و نمود این عناصر، بیشتر در زمینه عادات غذایی و وصف خوردنی­هاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Iran’s popular culture in Ibn Battuta’s itinerary
چکیده انگلیسی مقاله Popular culture deals with the public perception of habits, traditions, anecdotes, beliefs, anthems, proverbs, and oral speech, having been discussed in different areas of humanities including sociology, history, psychology, literature, art and even religions. Literature is, in its technical sense, marked with folklore elements. Particular attention to literature in multidisciplinary studies is a new approach. An itinerary is a personal account of the conditions of the cities and nations visited by a travel writer. An itinerary encompasses invaluable information by means of which the social, political and economic realities of different historical periods can be established. Moreover, it is among the most critical ways to analyze and compare various nations, being at the same time the best way to gain insights into diverse phenomena surrounding popular culture and social communications, about which little has been written in historical documents. This research, descriptive-analytical in nature, was concerned with investigating Iran’s popular elements, popular culture and social communications (folk literature of Iran). It also focused on popular-culture-based behaviors in the eyes of the Moroccan travel writer, who traveled across Iran during the Mongol Empire. The findings indicate that folklore elements occupy an important position in Ibn Battuta’s itinerary. The appearance of these elements is mostly focused on eating habits and foods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه شاه محمدی |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

کبری روشنفکر |
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حجت رسولی |
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/article_15643_b20b01b64f63abc4e4e2086933d0d695.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1006/article-1006-203010.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات