این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۴۰۱-۴۰۸

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان در باره کیفیت برگزاری گزارش صبحگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: گزارش صبحگاهی در کنار راند‌های بالینی و آموزش‌های سرپایی، از روش‌های رایج، مفید و ارزشمند (استاندارد طلایی) آموزش بالینی در سطح دنیا می‌باشد. این روش، دارای شاخصه‌ها و استانداردهایی است که وقتی کامل باشد، نقش مؤثّرتری در یادگیری دانشجویان پزشکی ایفا می‌کند. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت برگزاری گزارش صبحگاهی، از دیدگاه دانشجویان پزشکی (کارورز و کارآموز) در بخش داخلی بیمارستان آموزشی ولیعصر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، کیفیت برگزاری برنامه‌های گزارش صبحگاهی، از دیدگاه 110 نفر از کارآموزان و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که اعتبار آن، با نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (ویرایش 15) و با کمک آزمون آماری فریدمن و من‌ویتنی در سطح معنی‌داری 05/0P≤ انجام شد. یافته‌ها: از 110 دانشجوی شرکت‌کننده در مطالعه، 8/41% کارآموز و 2/58% کارورز بودند. از دید دانشجویان، بیشتر اوقات (8/51%)، جلسات به‌طور منظم برگزار می شد و 5/54% اساتید، همیشه و 5/44% دانشجویان بیشتر اوقات، به‌طور منظم در جلسات شرکت می‌کنند؛ 5/45% کارآموزان، هیچ وقت در بحث و تبادل نظر شرکت نمی کردند. از نظر دانشجویان، 8/41% جلسات گزارش صبحگاهی، فقط تاحدودی دارای بار آموزشی و انتقال مفاهیم بودند و 2/38% دانشجویان بر این باور بودند که همیشه و یا بیشتر اوقات، توضیحات اساتید، خسته‌کننده و غیر جذّاب بوده و 5/74% معتقدند که هیچ‌وقت بیماران سرپایی معرفی نمی‌شوند و در 8/61% موارد، هیچ‌وقت با بیماران در مهارت‌های ارتباطی بحث نمی‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، علی‌رغم اینکه از دیدگاه دانشجویان به‌طورکلّی کیفیت برگزاری گزارش صبحگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در حدّ متوسط می‌باشد، ولی نقش جلسات گزارش صبحگاهی از دید دانشجویان در"آموزش وانتقال مفاهیم" ضعیف گزارش شده است؛ لذا تشکیل کمیته‌ای به‌منظور بازنگری و بهبود کیفیت گزارش با لحاظ‌کردن نظرات اساتید و دانشجویان ضروری می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Medical students’ viewpoints on the quality of morning report sessions
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Morning report, clinical rounds , and ambulatory teaching are three common, useful and valuable methods (Gold Standards) in clinical education. This program has some characteristics and standards that, when properly applied, will play an effective role in students’ clinical learning. The present study mainly aimed at assessing students’ viewpoints on the quality of morning report sessions in internal medicine wards of Birjand Valli-e-asr hospital. Materials and Methods: In this descriptive – analytical study, 110 interns’ and trainees’ viewpoints on the quality of morning report sessions were assessed. Necessary data was gathered by means of a researcher- designed questionnaire whose validity and reliability were confirmed by experts ,applying Cronbach’s alpha . Data analysis was perfopmed by means of SPSS (version 15) using statistical tests of Mann Whitney at the significat level of P< 0.05. Results : Out of 110 medical students , 41.8% were trainees and 58.2 % were interns. According to the subjects’ viewpoints 51.8% of the sessions were regularly held . A majority of faculty members (54.5 %) always and 44.5 % of the students usually participated in the sessions, regularly. Regarding the trainees (apprentices), 45.5 % of them never took part in discussions or negotiations. The students believed that only 41.8 % of morning report sessions were educationally rich and transferred new concepts. Among the students, 38.2 % thought that teachers’ explanations were either always or usually boring and uninteresting. In the idea of 74. 5% of the subjects, outpatients were never introduced and in 61.8% of patients communicative skills were not discussed. Conclusion: The current study showed that overall quality of students' view of morning reports in Birjand University of Medical Sciences, is moderate.Yet, the students believed that morning report sessions are weak as far as education and new concepts are concerned. Thus, it is necessary to establish a committee to revise and improve morning reports, taking teachers’ and students’ viewpoints into account.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود ضیایی | m ziaee
hepatitis research center, birjand university of medical sciences, birjand, iran
مرکز تحقیقات هپاتیت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمدرضا رضوانی خراشاد | m rezvani khorashad
diabetes research center, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند ،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

محمود صادقی خراشاد | m sadeghi khorashad
department of social medicine, faculty of medicine, birjand university of medical sciences,birjand,iran
تلفن ثابت 05614433002 تلفن همراه 09153411505–
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

سودابه حسینی | s hossini
birjand university of medical sciences,birjand,iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-922-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی- تحلیلی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات