این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۷۴
عنوان فارسی
بررسی دیدگاههای اعضای هیأت علمی و دانشجویان پیراپزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به برنامه ارزشیابی اساتید در سال تحصیلی ۸۸-۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف ارزشیابی آموزشی، بهبود وضعیت تدریس و ایجاد زمینهای مناسب برای اعضای هیأت علمی برای بهترکردن نحوه آموزش میباشد. مطالعه حاضر، با هدف تعیین دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به مسئله ارزشیابی و تأثیر آن بر پیشرفت آموزش صورت گرفت. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی که در نیمه دوم سال تحصیلی 88- 1387، در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت، دیدگاهها و نظرات 79 نفر از اعضای هیأت علمی و 321 نفر از دانشجویان پیراپزشکی و پرستاری راجع به برنامه ارزشیابی اساتید، با استفاده از دو پرسشنامه مجزا جمعآوری گردید. پایایی و اعتبار پرسشنامهها توسط متخصصین مربوطه تأیید گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون آماری کایاسکوئر در سطح 05/0≥a تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بر طبق این مطالعه، 76 درصد از اعضای هیأت علمی، ارزشیابی را در روند تدریس مؤثر دانستند اما 7/74 درصد از آنها معتقد بودند که باید تغییراتی در روند ارزشیابی صورت گیرد؛ همچنین 9/69 درصد از اساتید معتقد بودند که دانشجویان، بدون احساس مسؤولیت و حوصله کافی فرمها را تکمیل مینمایند؛ از طرف دیگر 5/59 درصد از دانشجویان معتقد بودند که به نتایج ارزشیابی، بهای کمی داده میشود و فرمهای ارزشیابی نمیتوانند ارزیاب مناسبی برای تدریس باشند. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که اکثر دانشجویان و اساتید، نسبت به برنامه ارزشیابی و تأثیر آن بر روند آموزش چندان خوشبین نیستند؛ بنابراین ایجاد اطمینان در دانشجویان و اساتید نسبت به اینکه ارزشیابی، در راستای بهبود شرایط آموزشی گام برمیدارد، منجر به بالارفتن حسّ مسؤولیت در دانشجویان و ایجاد انگیزه در استادان میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، اعضای هیأت علمی، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
عنوان انگلیسی
Surveying Birjand faculty members’, paramedical and nursing students' viewpoints on educational evaluation plan
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The aim of educational evaluation is to improve learning and create a suitable situation for academic staff. The present study was performed to assess the viewpoints of BUMS teachers and students regarding the evaluation plan and the effect of it on educational development. Materials and Methods: The present study was a cross-sectional and descriptive-analytical one. It was performed in the second half of the academic year 2008-9 in Birjand University of Medical Sciences. The study sample included 79 faculty members and 321 paramedical and nursing students. Their opinions were separately studied using two questionnaires for students and faculty members. Content validity and reliability of the two questionnaires employed were confirmed by respective specialists. The gathered data was analyzed by means of SPSS software (V: 16) and Chi-square at the significant level α≤0.05. Results: It was found that 76 % of faculty members believed that evaluation had some positive effects leading to the betterment of the process of teaching. But, %74.7 of them believed that some changes in the process should take place. Besides, %69.9 of the faculty members thought that the questionnaires were irresponsibly and carelessly filled out by the students. On the other hand, %59.5 of the students believed that the results of the evaluation were not considerably taken into account. They believed that evaluation forms were not suitable evaluative means for teaching. Conclusion: The results of the present study showed that most of faculty members and students are not optimistic about evaluation plan. Therefore, assuring students and teachers of the effectiveness of evaluation regarding the improvement of educational condition will result in more responsibility in students and more motivation in their teachers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود ضیایی | masood ziaee
birjand hepatitis research center, birjand university of medical sciences, birjand. iran
تلفن 4443243-0561 نمابر 4433004-0561
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
محمدرضا میری | mohamadreza miri
member of the research center of effective social factors on health, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
شیما متولی | shima motevali
birjand university of medical sciences, birjand, iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-922-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی- تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات