این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حقوق عمومی، جلد ۸، شماره ۲۳، صفحات ۶۳-۸۶

عنوان فارسی حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی در اصلاح لوایح قانونی
چکیده فارسی مقاله مبتنی بر ظاهر اصول قانون اساسی و قوانین عادیِ مرتبط با فرآیند قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران، به غیر از محدودیت مصرح در اصل 75 قانون اساسی (بار مالی)، مجلس شورای اسلامی هیچ‏گونه محدودیتی در اصلاح لوایح ندارد. این نکته این سؤال را در ذهن ایجاد می‏کند که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی و تصویب لوایح قانونی تا چه حد می‏تواند لوایح را اصلاح کند. مبتنی بر بررسی‏هایی که به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفت، این نتیجه به ‏دست آمد که شورای نگهبان در مقام تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی نظراتی داده است که در آنها، با استناد به اصل 74 قانون اساسی و با تأکید بر ضرورت عدم تغییر ماهیت لایحه به‏واسطه‏ی اصلاحات اساسی در متن پیشنهادی دولت و عدم‏تبدّل آن به طرحی جدید، صلاحیت مجلس را در اصلاح لوایح محدود به ملاک‏های مشخصی همچون «محدود بودن به چارچوب پیشنهاد دولت»، «محدود بودن به موضوع لایحه دولت» و «محدود بودن به عدم ایجاد تغییرات گسترده در لایحه دولت» دانسته‏ است. بنابراین با تنقیح مناط و الغای خصوصیت از ملاک‏های مذکور، می‏توان صلاحیت مجلس شورای اسلامی در اصلاح لوایح قانونی را در چارچوب این ملاک‏ها محدود دانست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Jurisdiction Scope of the Islamic Consultative Assembly in Amending Governmental Bills
چکیده انگلیسی مقاله According to the articles of the Constitution and laws regarding to the legislation process in the Islamic Republic of Iran legal system, there is no specific limitation for Islamic Consultative Assembly to amend governmental bills except for those that are stated in Article 75. The question that may arise here is that "To which extent is the Islamic Consultative Assembly free for amending the bills in the legislation process?". According to the studies done in this research – both descriptive and analytical – it is concluded that the Guardian Council in the position of complying the statutes of the Parliament with the Constitution has declared that referring to Article 74 and insisting on not making substantial changes in the governmental bills, has set limitations for the Islamic Consultative Assembly to amend the bills. Being restricted to: "the government bill's framework", "the subject of the government bill" and "not making extensive changes to the government bill" are among these criteria. Therefore, in accordance to these criteria, it can be concluded that the the competence of the Islamic Consultative Assembly in amending the governmental bills is restricted to the extent that the nature of the bill is preserved.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد امین ابریشمی راد | Muhammad Amin Abrishami Rad


حمید نظریان | hamid Nazarian



نشانی اینترنتی http://mag.shora-rc.ir/browse.php?a_code=A-10-737-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/800/article-800-2035123.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حقوق اساسی
نوع مقاله منتشر شده حقوق ایران
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات