این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی تأثیر آموزش اصلاح سبک زندگی در کنترل اضطراب، استرس و افسردگی مبتلایان به پرفشاری خون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شیوه زندگی می‌تواند باعث ایجاد استرس، اضطراب و به دنبال آن افزایش فشار خون شود. با توجه به نقش مؤثر پرستاران در اجرای برنامه‌های آموزشی برای افزایش میزان خود کنترلی بیماران، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش رفتارهای ارتقادهنده سبک زندگی بر استرس، اضطراب، افسردگی و کنترل فشارخون بیماران مبتلا به هیپرتانسیون منطقه مینو در قزوین در سال 1389 طراحی و اجرا شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی بود که 55 نفر از بیماران مبتلا به فشار خون ساکن در منطقه مینو در شهر قزوین، نمونه‌های پژوهش را تشکیل دادند. در ابتدای پژوهش، پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک و پرسشنامه عمومی DAS-21 (استرس، اضطراب، افسردگی) توسط نمونه‌ها تکمیل و فشار خون آنها توسط پژوهشگر ارزیابی و ثبت شدند؛ سپس 4 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 5 گروه 11نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید و در پایان هر جلسه فشار خون بیماران اندازه‌گیری شد. 4 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسشنامه‌ها توسط نمونه‌های مورد پژوهش تکمیل و فشار خون آنها ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری Paired T-test با 05/0P< تحت نرم‌افزار SPSS (ویرایش 17) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش تفاوت آماری معنی‌داری را در میانگین نمرات استرس (007/0P=)، اضطراب (032/0P=) و افسردگی (000/0P=) قبل و بعد از مداخله نشان داد، اما تفاوت آماری معنی‌دار در میانگین فشار خون سیستول و دیاستول قبل و بعد از مداخله وجود نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش گروهی طی 4 جلسه، می‌تواند سبب بهبود کنترل اضطراب، استرس و افسردگی در مبتلایان به فشار خون بالا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، سبک زندگی، استرس، اضطراب، افسردگی، هیپرتانسیون

عنوان انگلیسی Impact of corrective life style educational program on controlling stress, anxiety ,and depression in hypertensives
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Life style can cause stress and anxiety and consequently, hypertension. Regarding nurses' influencial role in implementing educational programs to increase patients’ self-control, the present research was designed to study the impact of a lifestyle promoting educational programs on controlling stress, anxiety, depression, and hypertewnsion in Qazvin Mino area in 2010. Materials and Methods: after the present study was a pre/post semi-experimental one conducted on 55 hypertensives. Living in Qazvin Minodar region. DAS (Depression, Anxiety, Stress)-21 general questionnaire and a demographic questionnaire were filled out by the subjects and their blood pressure was measured by the researcher. Then, an educational program covering 4 one-hour sessions of group discussion was held for five groups, each having 11 members. Blood pressure of the subjects was measured at the end of each session. Four months after intervention, the questionnaires were again filled out by the same subjects and their blood pressure was measured and recorded as well. Paired T-test and SPSS software (V: 17) were used for data analysis at the significant level P< 0.05. Results: It was found that mean scores of stress (P=0.007), anxiety (P=0.032) and depression (P=0.000) were significantly different before and after intervention. Mean systolic and diastolic blood pressure showed no significant difference before and after intervention. Conclusion: Group education during four sessions can improve controlling of anxiety, stress, and depression in hypertensives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه سمیعی سیبنی | fatemeh samiei siboni
department of midwifery, faculty of nursing and midwifery, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

زینب علیمرادی | zainab alimoradi
department of midwifery, faculty of nursing and midwifery, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
تلفن 09123594581
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

طاهره صادقی | tahereh sadegi
faculty of nursing amp;amp; midwifery, tehran university of medical science, tehran, iran
، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-898-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده قلب وعروق
نوع مقاله منتشر شده سایر موارد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات