این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فقه و مبانی حقوق اسلامی
، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۲۱-۴۴
عنوان فارسی
مجازات سرقت پرندگان در فقه امامیه
چکیده فارسی مقاله
با وجود اجماع فقها در حرزیت اموال بهعنوان یکی از شرایط سرقت مستوجب حد، بعضی از فقها پرنده را استثنا کردند و اعتقاد دارند اگرچه پرنده در حرز نیز باشد، باز هم بهدلیل وجود روایاتی در این زمینه، سرقت آن موجب اجرای حد قطع بر سارق نمیشود. در حالیکه اکثریت فقها بهدلیل ضعف سندی و دلالی روایاتی که مستند طرفداران قول به عدم اجرای حد قطع بهطور مطلق بر سارق پرنده است، به اجرای حد قطع بر سارق پرنده در فرض محرز بودن پرنده رأی دادهاند. پس از نقد و بررسی اقوال و ادلۀ فقها در این زمینه نتیجه میشود که روایت غیاثبن ابراهیم که از جملۀ روایات مستند قائلان به استنثای پرنده است، از نظر سند اعتبار دارد و از نظر دلالت نیز با توجه با ظاهرش مقتضی عدم اجرای حد قطع بر سارق پرنده بهطور مطلق حتی در فرض احراز پرنده خواهد بود. لذا در نهایت این روایات بهعنوان دلیل خاص منفصل، سبب تخصیص عموم آیۀ سرقت و عموم روایات وارده در باب سرقت میشوند، مبنی بر اینکه حد قطع بر سارق پرندگان بههیچوجه اجرا نمیشود، حتی اگر پرندگان در حرز نیز بوده باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Theft panishment of birds in imami jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the consensus of jurists (fokaha) in safe custody of property (Haraz) as one of the punishable conditions when the theft happens, some jurists made an exception in bird case. It means that stealing the bird would not subject to punishment namely cut off the thief's hand, even if the bird was in safe custody. Many of fokaha, however, believe that if the bird is in safe custody, the one who stole the bird will receive the punishment as cutting off her/his hand ,because of insufficient document and narratives to support the otherwise. After reviewing the testimony and evidence received from fokaha , it can be concluded that the Ghiyath bin Ibrahim narrative is a valid document and it can be derived from implication that the stealing the bird absolutely is not subject to punishment namely cut off the thief's hand, even assuming the bird is in safe custody according to its appearance. Thus, these narratives, due to separate specific reason, can be allocated to all verses, ayes, about stealing and to all those incoming narratives that the stealing the bird absolutely will not lead to punishment namely cut off the thief's hand, even assuming the bird is in safe custody
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اکبر ایزدی فرد | ali akbar
استاد فقه و مبانی حقوق دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
سید مجتبی حسین نژاد | seyed mojtaba
دکتری گروه فقه و اصول حوزۀ علمیۀ قم
نشانی اینترنتی
http://jjfil.ut.ac.ir/article_55300_587de822b7bd44808f8e67773abbe5ed.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1015/article-1015-203977.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات