این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۱۴-۱۲۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت بر میزان آگاهی سالمندان مقیم آسایشگاه‌های سالمندی تهران (سال ۱۳۸۸)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: به منظور به حداکثر رساندن و در سطح ایده‌آل نگه‌داشتن عملکرد سالمندان، رفتارهای ارتقاءدهنده سلامتی و آگاهی از آنها نقش مهمّی بر عهده دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی آموزش رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت، بر آگاهی سالمندان مقیم آسایشگاه‌های سالمندی تهران انجام شد. روش تحقیق: پ‍ژوهش حاضر به صورت مداخله نیمه‌تجربی بر روی 87 نفر از سالمندان مقیم آسایشگاه‌های سالمندی تهران که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پ‍ژوهشگر ساخته، مشتمل بر 62 سؤال (8 سؤال مربوط به اطلاعات فردی و 54 سؤال مربوط به آگاهی در شش حیطه شامل: احساس مسؤولیت در قبال سلامت فردی، فعالیت بدنی، عادات غذایی، توجه به رشد معنوی، ارتباطات بین فردی و مدیریت تنش) بود که قبل از آموزش و دو هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی، در هر آسایشگاه به روش مصاحبه تکمیل گردید. آموزش به صورت گروهی (دو جلسه 45 دقیقه‌ای، در دو روز متوالی، به روش سخنرانی- پرسش و پاسخ، با استفاده از کتابچه آموزشی همراه با تصاویر) ارائه شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون‌های آماری تی‌زوجی، ویلکاکسون، و شاخص‌های میانگین و انحراف معیار در سطح معنی‌داری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی در کل و در کلیه حیطه‌ها، بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت؛ به طوری که نمره کلّ آگاهی، پس از آموزش نسبت به قبل، از 1/9±5/62 به 6/8±8/85 افزایش یافت (001/0>P). نتیجه‌گیری: می‌توان اذعان داشت که آموزش رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت، بر میزان آگاهی سالمندان مقیم آسایشگاه‌های سالمندی مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، آموزش، رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت، سالمندان

عنوان انگلیسی The effect of education about health-promoting behaviors on the knowledge of the elderly in the geriatric nursing residences in Tehran ( 2009 )
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: In order to maximize the elderly's activities and keep them at an optimized level health-promoting behaviors and being conscious of them have significant role. The present study aimed at the evaluation of health-promoting behaviors' education and their effects on the knowledge of the elderly in the geriatric nursing residences in Tehran in 2009 Materials and Methods: This semi-experimental and interventional study was carried out on 87 elderly residents in the geriatric nursing residences in Tehran selected through simple random sampling. Data gathering means was a self-designed questionnaire consisting of 62 questions covering demographic data (8 questions) and knowledge (54 questions) in six different fields including responsibility to individual health, physical activity, diet, attention to spiritual growth, interpersonal communication, and stress management. The questionnaire was completed in every nursing residence by means of interview before the education and two weeks after the last educational session. Two education sessions, each lasting 45 mins, were held in two consecutive days. The education was conducted in a group setting data was analyzed by means of SPSS software using paired t-test or Wilcoxon test. P value less than 0.05 was considered statistically significant. Results: Mean of total awareness as well as knowledge in different fields significantly increased after education. Mean score of total awareness was 62.5±9.1 vs. 85.8±8.6 in pre- and post- education evaluation, respectively (P< 0.001). Conclusion: It is confirmed that the education of health-promoting behaviors influences the awareness of the elderly in geriatric nursing residences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله awareness, health-promoting behaviors, geriatrics

نویسندگان مقاله شیرین حجازی | shirin hejazi
faculty of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran, iran
تهران- خ شریعتی زرگنده - دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پزشکی- دانشکده پرستاری و مامایی نمابر 22600714-021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فایزه صحبایی | faeze sahbaiee
school of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran medical unit, tehran, iran
انشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

محمد فشارکی | mohammad fesharaki
school of nursing and midwifery, islamic azad university, tehran medical unit, tehran, iran
انشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)

آرزو عبداللهی | arezoo abdollahi
faculty of nursing, islamic azad university, zahedan, iran
گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان (Islamic azad university of zahedan)


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-578-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات