این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای نظام سلامت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای نظام سلامت انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتابهای پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1396 ـ 1395 (6 جلد کتاب) بود که شامل عنوانهای فارسی، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی میشود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 5 نفر از متخصصان علوم پزشکی تایید شد. ابتدا میزان فراوانی مولفهها در هر صفحه کتاب مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار "آنتروپی شانون" بار اطلاعاتی هر نشانگر و درجه اهمیت آن نسبت به سایر مولفهها محاسبه شد. یافتهها: بیشترین توجه از بین تمام مؤلفههای آموزش سلامت مربوط به مؤلفه سلامت روانی با 645 مورد و کمترین توجه به مؤلفه معلولیت با 13 فراوانی میباشد. در میان خرده شاخصها بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حرکات اصلاحی، مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی با مقدار 037/0 و مؤلفههای مبارزه با بندپایان و جوندگان، مراقبتهای دوران بارداری، اعتیاد، مواد مخدر و انواع آن، اثرات سیگار در بدن، ایدز و آشنایی با بیماریها با مقدار صفر دارای کمترین اهمیت میباشند. نتیجهگیری: هر یک از شاخصهای مؤلفههای مذکور بهصورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتابهای درسی به یک نسبت مؤلفههای آموزش سلامت را پوشش ندادهاند. لذا پیشنهاد می شود که مؤلفان کتابهای درسی، در ویرایشهای بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا، کتابهای درسی، آموزش سلامت
عنوان انگلیسی
Content Analysis of Elementary Third Grade Textbooks Based On Attention to Health System Components
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Health education and the development of students' health culture are very important and a coherent and comprehensive program in this area is essential. The purpose of this study was to determine the content of elementary third grade textbooks based on the amount of attention to health system components. Methods: In this descriptive study, content analysis method was used. The statistical population of this study was all third grade elementary school books of 2016-2016 (6 volumes) including Persian titles, sciences, heavenly gifts, Quran, math and social education. Statistical sample is equal to statistical population. The research instrument was "Shanon Entropy". The content validity of this study was also confirmed by 10 educational and 5 medical specialists. First, the frequency of the components was determined on each page of the book. Then, the information load of each marker and its degree of importance relative to other components were calculated using "Shannon Entropy" software. Results: The highest attention among all components of health education was related to mental health component with 645 cases and the least attention to disability component with 13 frequencies. Among the sub-indices, the most significant coefficients were related to corrective movements, energetic substances, and health and sports nutrition with 0.037 and arthropod and rodent control components, prenatal care, addiction, drugs and its variants, effects on smoking, AIDS and familiarity with zero-valued diseases are of the least importance. Conclusions: Each of the components of these components has not been balanced and the textbooks have not covered a proportion of health education components. Therefore, it is suggested that authors of textbooks should pay attention to this issue in future editions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Content Analysis, Textbooks, Health Education
نویسندگان مقاله
عیسی برقی | Isa Barqi
, Azarbaijan Shahid Madani university, Tabriz
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
جواد مبهوتیدیزجیکان | Javad Mabhouti Dizajyekan
M. Ed, Graduate Curriculum Student, Marand Farrokhi School, Azad University of Marand, Marand, Iran
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دبستان شاهد فرخی، مرند، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1276-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-2042936.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات