این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۱۲-۳۱۹
عنوان فارسی
روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روشهای ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی میباشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی انجام گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه، مهارتها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهدهگر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی، از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهدهگر در دو ایستگاه محاسبه گردید. دادهها با نرمافزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری46/0 (003/0=P)، با نمرات بالینی 61/0 (001/0P<) و با معدل کل 56/0 (001/0P<) بود. بالاترین و پایینترین ضریب همبستگی به ترتیب 54/0 و 08/0 در ایستگاه حمل مصدوم و کنترل خونریزی مشاهده شد. ضریب همبستگی بین نمرات دو مشاهدهگر در ایستگاه تخلیه شوک 97/0 و در ایستگاه آمبوبگ 68/0 (001/0P<) بود. نتیجهگیری: استفاده از OSCE به عنوان روش معتبر و پایا برای سنجش مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی و در کلیه بخشها توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایی، پایایی، OSCE، ارزیابی بالینی
عنوان انگلیسی
Reliability and Validity of OSCE in Evaluating Clinical Skills of emergency Medicine Students of Birjand university of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Clinical education is an integrated component of medical education program. Objective Structured Clinical Exam (OSCE) is one of the best educational evaluations of clinical competence. The present study was designed to determine the reliability and validity of OSCE in evaluating clinical skills of emergency medical students. Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, twelve skills were evaluated by means of a checklist. 39 students performed these skills in 12 OSCE stations. In each station, an experienced inspector evaluated the skills matching them to the checklist. Validity was measured according to the correlation coefficient between OSCE scores and the theoretical and clinical performance scores of students, and reliability based on the correlation coefficient between scores reported by inspectors in two stations. The obtained data was analyzed by means of SPSS (version 15) at the significant level P< 0.05. Results: The correlation coefficient of OSCE scores and mean theoretical and clinical performance scores and total average scores were 0.46 (P=0.003), 0.61, and 0.56 (P< 0.001), respectively. The highest and lowest correlation coefficient was 0.54, and 0.08 respectively in the two stations i.e. log roll maneuver and hemorrhage control. Correlation coefficient between scores of those two inspectors at shock evaluation and respiratory resuscitation stations were 0.97 and 0.68 (P< 0.001), respectively. Conclusion: OSCE is suggested as a reliable and valid method to evaluate the clinical skills of medical emergency students in all wards
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical evaluation, OSCE, Reliability, Validity
نویسندگان مقاله
زهرا فرج زاده | z farajzadeh
birjand university of medical sciences, iran.
بیرجند- خیابان غفاری- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تلفن 5341-4443041-0561
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
سید علیرضا سعادت جو | s a saadatjoo
school of nursing and midwifery, birjand university of medical sciences, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
شهناز طبیعی | sh tabiee
school of nursing and midwifery, birjand university of medical sciences, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
سید محمدرضا حسینی | mr hosseini
emergency medical college , birjand university of medical science, iran
، آموزشکده فوریت ها، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-459-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی- تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات