این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۳۵-۵۸

عنوان فارسی فراتحلیلی بر پژوهش‌های مربوط به اثربخشی برنامه های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی در کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این فراتحلیل، تعیین میزان اثربخشی برنامه ­های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی شده در کودکان بود. روش: این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر برنامه های آموزش والدین را مشخص می­نماید. در مجموع 21 پژوهش قابل قبول از لحاظ روش شناختی انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آن­ها انجام گرفت. منابع جستجوی داده­ها، پایگاه اطلاعات علمی(SID)، پایگاه مجلات تخصصی نور(Noormags)، بانک اطلاعات نشریات ایران(Magiran) و پرتال جامع علوم انسانی(ensani.ir) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرم افزار CMA2 و شاخص gهجز انجام شد. یافته ها:  یافته­ های حاصل از این فراتحلیل نشان داد که میزان تاثیر برنامه­ های آموزش والدین بر اختلالات برونی سازی (17/1) است(001/0>P) که  مطابق جدول کوهن اندازۀ اثر بزرگ ارزیابی می­ شود. بالاترین اندازۀ اثر (63/8-) است (001/0>P)که این اندازۀ اثر بزرگ (بالاتر 8/0) ارزیابی می­شود. پایین­ترین اندازه اثر نیز (07/0) است(03/0>P) که این اندازۀ اثر کوچک (کمتراز 2/0) ارزیابی می­شود. نتیجه­گیری: به نظر می ­رسد که برنامه ­های آموزش والدین می­تواند به عنوان روشی مناسب برای کاهش پیامدهای ناشی از اختلالات برونی سازی در مراکز درمانی و آموزشی استفاده شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراتحلیل، برنامه آموزش والدین، اختلال برونی سازی

عنوان انگلیسی A Meta-Analysis on the Effectiveness of Parental Education Programs on Children Externalizing Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of the current meta-analysis was to determine the effectiveness of parent education programs on children's externalized disorders. This research, using the meta-analysis technique and by integrating the results of various researches, determines the size of the effect of parent education programs. Method: A total of 21 acceptable methodologies were selected and meta-analysis was performed on them. Data retrieval sources, SIDs, Noormags, Magiran, and the comprehensive Humanities Portal (ensani.ir). Data analysis and calculation of effect size were performed using the CMA2 software and the Hedges g index. Results: The findings from this meta-analysis showed that the effect of parent education programs on extraversion impairment (1.17) is at a significant level of 0.00, which is evaluated in accordance with the Cohen table of the large effect size. The highest magnitude of the effect was 6.38 at a significant level of 0.00, which is estimated at a large magnitude (higher than 0.8). The lowest effect size was 0.77 and the significance level was 0.33, which is a small effect (less than 0.2). Conclusion: It seems that parent education programs can be used as a suitable method for preventing extraversion disorders in educational and therapeutic centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رویا حیدری | roya heidary
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان

امید عیسی نژاد | Omid Isanejad
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان

ناصر یوسفی | naser yoosefi
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-400-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-2044431.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات