این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فلسفه و کلام اسلامی، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی تمایز «وجود» و «موجود» در چارچوب نظریۀ دلالت غیرمستقیم (با تکیه بر آرای ملاصدرا و علامه طباطبایی)
چکیده فارسی مقاله این مقاله در چارچوب نظریه دلالت غیرمستقیم به تفاوت‌‌های «وجود» و «موجود» می‌پردازد و در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا گزارۀ «وجود موجود است» گزاره‌ای تحلیلی است. در این بررسی مشخص می‌شود که در سطح واژگان، هیچ یک از دو واژۀ «وجود» و «موجود» شامل مفهومی زائد نسبت به دیگری نیست. همچنین زمانی که مدلول اسمی «وجود» مد نظر است، مدلولات دو واژه «وجود» و «موجود» با یکدیگر این‌همان هستند. اما معانی این دو واژه، یعنی طریقه اظهار مدلولات یا روش دست‌یابی به آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و به این دلیل نمی‌توان گزاره «وجود موجود است» را گزاره‌ای تحلیلی دانست. اما اگر منظور از «وجود» وجود واجب باشد، معانی آن‌ها نیز عین یکدیگر خواهند بود و گزارۀ مورد نظر تحلیلی است. به علاوه، مشخص می‌شود که معنی «موجود» در ساختار فلسفی ملاصدرا متفاوت با معنی آن در ساختار فلسفی علامه طباطبایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلالت غیرمستقیم، علامه طباطبایی، ملاصدرا، موجود، وجود،

عنوان انگلیسی Indirect Reference Theory on “Existence” and “Existent” Differentiation (With an Emphasis on Mulla Sadra and Allameh Tabatabaei’s Views)
چکیده انگلیسی مقاله This paper addresses the differences between the two terms, "existence" and "existent", in the framework of "indirect reference theory" and tries to answer whether or not the proposition "Existence is existent" is an analytical one. The research shows that on the vocabulary level, none of the two has any additional presentation to the other. Also, when by "existence" we mean "nominal existence", their two referents are the same. But, on the sense level, i.e., the mode of presentation or grasping the referent, "existence" and "existent" are different, and, so, the proposition "Existence is existent" cannot not be an analytical one. But, when "existence" refers to "the necessary existence", the senses are the same, and the proposition is an analytic one. Moreover, we also show that the "existent" sense in Mulla Sadra's philosophical system is different from the Tabatabaei's one.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیاوش اسدی |
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا اکبریان |
استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد سعیدی مهر |
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

لطف الله نبوی |
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jitp.ut.ac.ir/article_54695_8ef3cc4e3e7f4c1bed4a0f7407bf1ff0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1020/article-1020-204488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات