این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۴۷، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۲۰۲
عنوان فارسی
تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریفها
چکیده فارسی مقاله
سنجشگرانهاندیشی (تفکر نقادانه)، عنوان شیوهای از اندیشیدن، و نیز دانشی است که محصولِ دغدغههای دیوئی در زمینۀ فلسفۀ آموزش و پرورش است؛ دانشی که، به ادعای برخی در مسیر تبدیل شدن به یک «رشته» است. با این حال، دیدگاههای صاحبنظران دربارۀ چیستی سنجشگرانهاندیشی متفاوت است. در این مقاله، با تحلیل و نقد دیدگاههای برخی از صاحبنظران شناختهشدهترِ سنجشگرانهاندیشی نشان دادهایم که آنها عموماً این انگاشته را میپذیرند که سنجشگرانهاندیشی به عنوان یک دانش «عام» امکانپذیر است. در پایان، با قول به اینکه رویکرد کسانی که در تعریف سنجشگرانهاندیشی بر فرآیند تمرکز میکنند پذیرفتنیتر است و نیز اینکه تفاوت دیدگاهها غالباً از جنس «تضاد» نیست، نتیجه گرفتهایم که دیدگاه ریچارد پل جامعترین دیدگاه است. نتیجۀ ضمنی (اما شاید مهمتر) مقاله این است که سنجشگرانهاندیشی صرفاً مقولهای آموزششناختی نیست و بررسی چیستیِ آن نیازمند تحقیق فلسفی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Critical Thinking; The Analysis and Criticism of Some Definitions
چکیده انگلیسی مقاله
"Critical thinking" is a way of thinking and also is a title for an area ofknowledge stemmed from Dewey in the philosophy of education. Inthis article, after analyzing and criticizing some of the most notabledefinitions of critical thinking, we will show that most thinkersbelieve that critical thinking, as a general area of knowledge, ispossible. Finally, arguing for the plausibility of the approaches thatfocus on critical thinking as a process, and the idea that the"differences" between views are not "oppositions", we conclude thatRichard Paul's view is the most comprehensive position. And thesuggestion (made implicitly) is that critical thinking is not just apedagogical matter, and demands some philosophical discussions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمد علی حجتی | seyed mohammad ali
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد مهدی خسروانی | mohammad mehdi
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه گرایش منطق دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jitp.ut.ac.ir/article_52865_e8bdb3c422afd53501359882e92bd8b3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1020/article-1020-204497.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات