این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۲۶-۱۳۳
عنوان فارسی
نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی بهزیستی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بهزیستی روانشناختی به عنوان رشد استعدادهای واقعی هر فرد تعریف میشود. صفات شخصیتی از جمله متغیرهای مهم در تبیین رفتار در نظر گرفته میشوند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی نقش پنج عامل بز ر گ شخصیت (سازگاری، وظیفهشناسی، روان رنجورخویی، پذیرش و برونگرایی)، در پیشبینی مؤلفههای بهزیستی روانشناختی (پذیرش خود، تسلط محیطی، روابط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی، رشد فردی و استقلال) انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 436 نفر (232 دختر و 204 پسر) بر اساس روش نمونهگیری خوشهای از کلّ دانشآموزان دبیرستانی شهر بیرجند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و مقیاس بهزیستی روانشناختی جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 15) و روش رگرسیون همزمان در سطح معنیداری 05/0>P تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: صفت سازگاری، مؤلفه روابط مثبت با دیگران و پذیرش خود را پیشبینی نمود. صفت وظیفهشناسی، مؤلفه استقلال را پیشبینی نمود. صفت روان رنجورخویی، مؤلفههای استقلال، روابط مثبت با دیگران، رشد فردی و هدفمندی در زندگی را پیشبینی نمود. صفت پذیرش، مؤلفههای تسلط محیطی، استقلال، رشد فردی، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود را پیشبینی نمود. ضرایب بتا نشاندهنده قدرت پیشبینی هر شش مؤلفه بهزیستی توسط برونگرایی بود . نتیجهگیری: با توجه به نقش با اهمیت صفات شخصیتی در پیشبینی مؤلفههای بهزیستی روانشناختی، توجه بیشتر به نقش جایگاههای تربیتی در پرورش شخصیت ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شخصیت، بهزیستی روانشناختی، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
The role of five big personality factors in predicting psychological well-being
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Psychological well-being is defined as the development of real talents of each individual. Personality traits are considered as important variables for explanation of behavior. This study was aimed to investigate the role of five big personality factors (adaptability, loyalty, neuroticism, acceptation and extraversion) in predicting components of psychological well-being (self-acceptance, environmental mastery, positive relations with other purpose in life, personal growth and autonomy). Materials and Methods: In this correlational-descriptive study, 436 students (232 female and 204 male) were selected based on cluster sampling method from all Birjand's high schools. Data were collected by means of the five big personality factors and the psychological well-being scales. Data were analyzed by SPSS (version 15) using Linear Regression at the significant level of P< 0.05. Results: Adoptability trait predicted the positive relationships with others and self-acceptance. Loyalty trait predicted autonomy. Neuroticism trait, predicted autonomy, positive relationships with others, personal growth and purpose in life. Acceptation trait predicted environmental mastery, autonomy, personal growth, purpose in life and self-acceptance. Beta coefficient showed that six components of psychological well-being can be predicted by extraversion trait. Conclusion: Regarding the important role of personality traits in predicting components of psychological well-being, more attention to the role of educational statues in development of personality is essential.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Personality, Psychological well-being, Students
نویسندگان مقاله
رضا دستجردی | r. dastjerdi
ty of paraclinic, birjand university of medical sciences, birjand, iran
بیرجند- خیابان غفاری- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تلفن 09155613102 نمابر 4437887-0561
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
ولی اله فرزاد | v. farzad
department of psychology, faculty of psychology, tehran teacher training, tehran ,iran
دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
پروین کدیور | p. kadivar
department of psychology, faculty of psychology, tehran teacher training, tehran ,iran
دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-400&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی- تحلیلی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات