این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی گفتمان بازگشت ادبی و هنجارهای تصویری در شمایل های فتحعلی شاه قاجار
چکیده فارسی مقاله هر گفتمان متشکل از چندین گزاره و صورت گفتمانی است که با توجه به شرایط سیاسی، فرهتگی و اجتماعی هر دوره بوجود می آید. در دوره فتحعلی شاه قاجار (1213 - 1176 ه.ق) گفتمان مسلط بازگشت ادبی که همان گفتمان سنتی محسوب می شود، بر اساس نظام ادراکی حاکم بر عصری شکل گرفت که دربار شاه در مقام نهاد تولید کننده گفتمان یاد شده شناخته شده است. در پژوهش حاضر، براساس نظریه گفتمان آراء میشل فوکو تاثیرات گفتمان بازگشت ادبی بر هنجارهای تصویری نیمه نخست دوره قاجار (تصاویر مختص به شاه) پرداخته شده است. مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که کدامیک از صورت بندیهای گفنمانی شکل دهنده به گفتمان بازگشت ادبی، بیش از همه بر هنجارهای تصویری نقاشی پیکرنگاری درباری تاثیر گذاشته است؟ نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که دو صورت گفتمانی تاریخ و سیاست که به حقیقت گفتمان بازگشت ادبی بدل شده بودند، با تاثیر گذاشتن بر هنجارهای تصویری نقاشی پیگرنگاری درباری، صورتی از شاه به نمایش گذاشتند که در تاریخ نقاشی ایرانی-اسلامی بیسابقه بود. صورت تاریح در اشعار بازگشت جلوه ای اسطوره ای، آرمانی و قهرمانی به شاه بخشید و صورت سیاست نیز دسترسی به شاه را سختتر، هاله تقدسش را بزرگتر و وجود عالم را به وجود ایشان وابسته کرد. بدین ترتیب پیکره شاه در تصاویر، غیرواقعی، غیرملموس و استعاره ای تر شد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیرات گفتمان بازگشت ادبی در تصاویر شاهانه، طی سلطنت فتحعلی شاه قاجار با توجه به وضعیت سیاسی، اجتماعی و زمینه های معرفتی سامانه دانایی می باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The discourse of Sabk-e-bazgasht (The Persian Return Literary Style( and Visual Norms in Fath Ali Shah Qajar portraits
چکیده انگلیسی مقاله Any discourse constitutes of several propositions and discursive formations that are created by focusing on the political, cultural and social conditions of each era. During the rule of Fath- Ali Shah Qajar (1772- 1834), the dominate literary review discourse; which is considered the very traditional discourse, was formed based o the perception system that was governing an era in which, the royal court was recognized as the producing institute of the mentioned discourse. The main purpose of this study is to investigate the role of the literary discourse of return in images specific to Fath Ali Shah Qajar with regard to the political, social, epistemic contexts and the system of knowledge or spirit of the time. If we admit that until then, Iranian painting and Persian literature have been more or less intertwined; it must be said that as the literary discourse of this period was formed, visual norms in FathAli Shah's portraits also changed and new features emerged that were not unprecedented in past centuries. In the present study, the authors have attempted to examine how literary discourse led to the formation and influence of king's icons in court, based on Michel Foucault's theory of discourse as a methodological model and an interdisciplinary approach.Studies show that during this period poetry and poetic descriptions continued to be a source of inspiration for painters.Therefore the images of the King became more unrealistic and his aura of holiness grew larger. The king's body also became more intangible and metaphorical.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم نریمی | Maryam Narimi
nothing
هیچ

اصغر فهیمی فر | Asghar Fahimi Far
Associate Professor of Art studies department, Faculty of Art & Architecture,Tarbiat Modares University.
دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس.

ابراهیم خدایار | Ebrahim Khodayar
Associate Professor Department of Persian Language and Literature, Tarbiat ModaresUniversity.
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-49273-1&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات