این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی مفهوم مرگ و جاودانگی در شعر و سینما: مورد مطالعه شعر فروغ و سینمای تارکوفسکی
چکیده فارسی مقاله
این مقاله پژوهشی در زمینه ادبیات تطبیقی نوین است، رشتهایی که علاوه بر گذشتن از مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و زبانی، دانشی میان رشتهای است یعنی به ارتباط ادبیات با سایر شاخههای علوم انسانی و هنرهای زیبا نیز میپردازد. مطالعه ارتباط ادبیات و سینما یکی از حوزههای غنی و پرمایۀ این حوزه است. هراس از مرگ به عنوان مضمونی جهانی، در آثار هنرمندان مختلف خود را نشان میدهد که در عین تشابهات کلی تفاوتهایی نیز دارند. ترس از رهاشدن و درپی آن ترس از الفت نشانههای ترس روان فرسا از مرگ است که به گریز از ایجاد ارتباط جنسی و نهایتاً خلق همزاد به عنوان موجودی تضمینکننده جاودانگی انسان منجر میشود. این مقاله تحقیقی تطبیقی در باره مفهوم هراس از مرگ و میل به جاودانگی در اشعار فروغ فرخزاد و فیلم نوستالژیا اثر آندری تارکوفسکی، شاعر و کارگردان معروف روسی، است. در این تحقیق با سود جستن از نظریههای جدید ادبیات تطبیقی نشان دادهایم که این دو هنرمند بدون اینکه تأثیری از یکدیگر پذیرفته باشند به یک شکل هراس از مرگ و آرزوی جاودانگی را در دو رسانه مختلف یعنی شعر و سینما بیان کردهاند. در اشعار فروغ فرخزاد تمرکز اصلی ما بر دو کتاب شعر آخرش (تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد) خواهد بود؛ فروغ در این دو کتاب هراس از مرگ و میل به جاودانگی را به عنوان حقیقتی جهانی به تصویر کشیده است. نوستالژیا نیز جزو آخرین آثار آندری تارکوفسکی است که همین مضمون را در قالب فیلم به نمایش گذاشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of the Concept of Death and Immortality in the Poetry of Forugh Farrokhzād and Andrei Tarkovsky's Nostalghia
چکیده انگلیسی مقاله
This paper is a comparative study of a modern Persian poet, Forugh Farrokhzād (1935-1967), and a Russian film-maker, Andrei Tarkovsky (1932- 1989). The works of two artists, from two different cultures, across time and space, have been chosen to demonstrate their morbid fear of death and their search for immortality. Following the postulates of comparative cultural studies, as developed by Steven Totosy de Zepetnek, the objective of this search is to find interrelations between two different production of art, namely poetry and film, as communicative acts. To quote Totosy in "the New Humanities," this study "is performed in a contextual and relational construction and with a plurality of methods and approaches…" (60). Benefiting from the main tenets of comparative literature, cultural studies and psychoanalysis, this research show how the concept thanatophobia and the quest for immortality are treated in the artistic works of Forugh Farrokhzād and Andrei Tarkovsky. In Forugh's poetry, the focus would be on her last two collections of poems, Tavalodi Digar [Another Birth] and Imanan Biāvarim be Āghāz Fasle Sard [Let Us Believe in the Beginning of the Cold Season], in which she illustrates the temporality of life and the urge to be remembered. In Nostalghia, Tarkovsky creates characters like Andrei Gorchakov, the Russian researcher, and Domenicos, the Italian who wants to save the world by sacrificing. Andrei lives his death and joins eternity. This intercultural and interdisciplinary study shows how one can owercom the fear of death by substituting the moral time for the actual time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رقیه بهادری | Roghaye Bahadori
Shiraz University
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-49115-1&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-2047948.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات