این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۱۶-۳۲۲
عنوان فارسی
میزان رضایت مراجعهکنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اهمیت دادن به دیدگاههای استفادهکنندگان، رکن مهمّ یک سیستم اطلاعرسانی موفق است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت مراجعهکنندگان از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 نفر از دانشجویان از طریق نمونهگیری منظم و سایر اعضای کتابخانه به صورت سرشماری، مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف مطالعه، تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از افراد صاحبنظر تایید گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح معنیداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند . یافتهها: از 696 نفر افراد مورد مطالعه، 53% دانشجو، 27% کارمند، 16% عضو هیأت علمی و 4% اعضای آزاد کتابخانه بودند. میزان رضایت اعضا از کارگاههای آموزشی 6//88%، نحوه برخورد کارکنان 2/85%، خدمات امانت منابع 8/84%، امکانات فیزیکی و رفاهی 2/82%، اطلاعرسانی 5/65%، کیفیت منابع 7/54%، کمّیت منابع 4/53% و مرجع و نشریات6/51% به دست آمد. اعضاب هیأت علمی، در بخش امانت منابع، مرجع و نشریات، امکانات فیزیکی و رفاهی، کارگاههای آموزشی و نحوه برخورد کارکنان بالاترین میانگین نمره رضایت را داشتند. 7/76% اعضا، ساعت کار کتابخانه را مناسب و تا حدودی مناسب ارزیابی کردند. رضایت دانشجویان نسبت به سایر اعضا در بیشتر زمینهها به طور معنیداری کمتر بود (01/0 >p ). نتیجهگیری: متوسط میزان رضایت اعضای کنابخانه مرکزی دانشگاه در بیشتر زمینهها، زیاد بود. برای ارتقای مستمر کمّیت و کیفیت خدمات کتابخانه، پیشنهاد میشود ساعت کار کتابخانه، مدّت و تعداد مدارک قابل امانت، تعداد رایانهها و مدّت زمان استفاده از اینترنت افزایش داده شود .
کلیدواژههای فارسی مقاله
خدمات کتابخانه، رضایت استفادهکننده، کتابخانههای دانشگاهی
عنوان انگلیسی
Library users' satisfaction rate at the central library of Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Respecting the clients is an important element for every successful information system. This study was done to determine the users' satisfaction rate with the services offered by the Central Library of Birjand University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this descriptive analytical study, 400 students, through systematic sampling, and other members, by means of census, were studied. A self-made questionnaire was designed based on the study goals and its content validity was approved by a number of professionals. The obtained data were analyzed by means of SPSS software using statistical tests, at the significant level of P< 0. 05. Results: Out of 696 cases studied, 53% were students, 27% were employees, 16% were faculty members and 4% were ordinary members of the library. Satisfaction rate of the users were in the order of: educational workshops (88.6%), personnel treatment (85.2%), book loaning services (84.8%), Physical and welfare facilities (82.2%), information services (65.5%), quality of sources (54.7%), quantity of sources (53.4%) and references and journals (51.6%). Faculty members had the highest mean satisfaction scores regarding book loaning services, references and journals, physical and welfare facilities, educational workshops, and personnel treatment. The working period of the library was appropriate for %76.7 of the library users. Students' satisfaction was significantly lower than other users in most of the fields (P< 0.01). Conclusion: The average satisfaction rate of Central Library's members in most of the aspects was high. In order to improve the quantity and quality of the library services, it is suggested that the library activity hours, number and period of the sources' loaning, number of the computers and period of using the Internet be increased.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فخری زنگویی | f zangoee
birjand university of medical sciences
بیرجند- خیابان غفاری- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند- کتابخانه مرکزی دانشگاه تلفن 9-4443041-0561 نمابر 4440466-0561
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
سید علیرضا سعادتجو | seyed alireza s a saadatjoo
birjand university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
حسین بیدختی | h beydokhti
birjand university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-383&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات