این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۲۶

عنوان فارسی ارزشیابی اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان با سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اساتید به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی بطور مستمر و به روش‏های مختلف، از جمله توسط دانشجویان ارزشیابی می‏شوند. نظر به این که گروهی از اساتید، با ارزشیابی توسط دانشجویان ضعیف، موافق نیستند، مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط بین نمره ارزشیابی اساتید و سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی که در سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد، 63 نفر از اساتید به روش سرشماری انتخاب شدند و با تکمیل 2700 پرسشنامه توسط تمامی دانشجویان رشته پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، پرسشنامه ارزشیابی اساتید بود که روایی و پایایی آن توسط مرکز توسعه آموزش دانشگاه تایید شده بود. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS (ویرایش 5/11) در سطح معنی‏داری 05/0>P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان ممتاز، متوسط و ضعیف به ترتیب 46/11 ± 59/55، 49/12 ± 70/55 و 23/12 ± 51/55 بود (96/0=P). در بررسی حیطه‏های مختلف مورد ارزشیابی، فقط در حیطه شؤون مدرسی بین دانشجویان ممتاز و ضعیف اختلاف معنی‏داری مشاهده گردید (03/0=P) . نتیجه‌گیری: با توجه به این که بین نمره ارزشیابی اساتید و سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلاف معنی‏داری مشاهده نشد، به نظر می‏رسد که سطح علمی دانشجویان در ارزشیابی اساتید تأثیر چندانی ندارد و از این رو این متغیر نمی‏تواند به عنوان یک عامل سوگیری در ارزشیابی اساتید تلقی گردد. اختلاف مشاهده شده در حیطه شؤون مدرسی، می‏تواند تأکیدی بر لزوم رعایت بیشتر عدالت اساتید در برخورد با دانشجویان باشد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استاد، دانشجو، ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی Evaluation of faculty members by students with different educational development
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: University teachers are among the main pillars of higher educational system and their evaluation is constantly done through different ways including students' evaluation. While some teachers are opposed to evaluation by weak students, the present study was designed and carried out in Birjand University of Medical Sciences to determine the relationship between teachers' evaluation scores and students with different educational development. Materials and Methods: In this cross- sectional, descriptive and analytical study, which was performed at Birjand University of Medical Sciences in 2007, sixty-three faculty members were selected conducting a poll, and 2700 questionnaires were filled in by all medical students. The means of data collection were the questionnaires whose validity and reliability had been confirmed by the university's Education Development Center. The obtained data was analyzed by SPSS software (version 11.5) at the significant level P< 0.05. Results: Mean evaluation scores by advanced, average and weak students were 55.59±11.46, 55.70±12.49, and 55.51±12.23 respectively (P=0.96). In surveying different aspects which were evaluated there was a significant difference between advanced students and weak ones regarding teachers' dignity score (P=0.03). Conclusion: Regarding that a significant difference between faculty members' evaluation scores and students with different educational development levels was not observed, it seems that educational development of students has no effect on their evaluation and, therefore, this variable can not be considered as favoritism in the evaluation of teachers. The difference observed in the domain of professorial dignity can emphasize the necessity of better judgment on the part of professors in their dealing with students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Faculty member, Student, Evaluation, Educational development

نویسندگان مقاله محمد افشار | m. afshar


محمد مهدی حسن زاده طاهری | m m hasanzadeh taheri
بیرجند- دانشگاه علوم پزشکی- دانشکده پزشکی- گروه علوم تشریحی

حمیدرضا ریاسی | h r ryasi


محسن ناصری | m. naseri



نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-353&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات