این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۹

عنوان فارسی ارزشیابی تأثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش‏آموزان دبیرستان‏های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال ۱۳۸۶)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری آموزش می‏باشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش‏آموزان دختر دبیرستان‏های متوسطه شهر بیرجند در ارتباط با ایدز طراحی گردید.‏ روش تحقیق: این مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد، با روش نمونه‏گیری چند مرحله‏ای‏ تصادفی بر روی 295 دانش‏آموز‏ دختر دبیرستان‏های متوسطه شهر بیرجند انجام شد.‏ پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی صاحب‏نظر تایید گردید. پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد.‏ داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS ، در سطح معنی‏داری 05/0=α تجزیه و تحلیل شدند.‏ یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 2/8 ± 2/30 به 4/6 ± 8/36 (001/0>P) و نمره نگرش از 5/6 ± 1/53 به 8/6 ± 2/57 افزایش یافت (001/0>P). آگاهی 20% از دانش‏آموز‏ان قبل از مداخله ضعیف، 42% متوسط و 38% خوب بود که بعد از مداخله به 4/3% ضعیف، 4/22% متوسط و 2/74% خوب افزایش یافت. نگرش 4/1% از دانش‏آموز‏ان قبل از مداخله ضعیف، 8/85% متوسط و 8/12% خوب بود که بعد از مداخله ها به 7/0% ضعیف، 1/65% متوسط و 2/34% خوب تغییر پیدا کرد . نتیجه‌گیری: از آنجا که تأثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش‏آموز‏ان تایید گردید، اجرای برنامه‏های آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می‏بایست مورد توجه مسؤولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، تأثیر، ایدز، آگاهی، نگرش، دختران دانش‏آموز‏

عنوان انگلیسی Study of health education effect on knowledge and attitude of high school female students regarding AIDS in Birjand during 2007
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Regarding the decisive role of the youth in spreading the risk of infecting with AIDS, the only means of controlling the disease is education and increasing knowledge. ‏ Thus, the present study was planned with the aim of assessing the effect of an educational program on knowledge and attitude of high school female students regarding AIDS in Birjand. Materials and Methods: This pre-post quasi-experimental study was done on 295 high school female students in Birjand. The method used was multiple-stage randomized sampling. A self-designed questionnaire on the basis of the goals of the study, whose content reliability had been approved by a number of efficient academic members was used. The mentioned questionnaires were filled out before educational intervention, and one month later. The obtained data was analyze by SPSS software at the significant level of α=0.05. Results: The students' mean knowledge grade increased from 30.2±8.2 to 36.8±6.4 (P< 0.001) and their mean attitude grade from 53.1±6.5 to 57.2±6.8 (P< 0.001) after education. Before intervention 20% of the students had weak knowledge, 42% had average knowledge, and 38% of them had good knowledge but after intervention these percentages changed to 3.4% (weak), 22.4% (average), and 74.2% (good) respectively. Before intervention 1.4% of the students had weak attitude, 85.8% average attitude, and only 12.8% had good attitude. These percentages changed to 0.7%, 65.1%, and 34.2% after intervention respectively. Conclusion: Since the effect of education on the promotion of students’ knowledge and attitude has been approved, implementing health education programs in schools must be taken into consideration as an educational priority on the part of health and education authorities throughout the country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا شریف زاده | gh r sharifzadeh
بیرجند- خیابان غفاری- دانشگاه علوم پزشکی- دانشکده پزشکی- گروه پزشکی اجتماعی

میترا مودی | m. moodi


ابوالفضل زنده دل | a. zendehdel



نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-350&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات